Над 30% от социалните предприемачи смятат, че хибриден инструмент, съчетаващ безвъзмездно подпомагане с нисколихвен кредит и менторска подкрепа, би бил най-адекватен спрямо нуждите им.  Това показва проучване, проведено от организациите част от инициативата “Долина на растеж”.

Обемът на инвестиции, от които българските социални предприемачи се нуждаят варира от 15-20 хил., през 30 хил. и 100–150 хил., до 1 млн. лв. Според данните, социални предприемачи са склонни да търсят партньорства сред представителите на рисковия капитал, а не толкова сред банките. Това се дължи основно на мнението им, че банковите инструменти не отговарят на спецификите на социалните предприятия, поради липса на гъвкави условия, които да отчитат специфичните характеристики на социалните предприемачи.

“Основната цел при създаване на силен финансов инструмент и инвестиционна стратегия за подкрепа за социални предприемачи е намирането на баланс между очакванията за социално въздействие и за финансова възвръщаемост. Важно е те да отговарят както на нуждите на социалните предприемачи, така и на тези на инвеститорите, за да има устойчив поток от инвестиционни сделки.”, сподели Димитър Димитров, Изпълнителен директор на Reach for Change България.

Практиката в България показва, че потокът на сделките може да бъде укрепен допълнително чрез повишаване на информираността относно потенциала на дълговия капитал за социални предприятия. Допълнителното подпомагане на социални предприятия за развитие на финансово устойчиви бизнес модели има потенциала да повиши допустимостта им за финансиране чрез дългови инструменти.

Инвестиционен кредит за стартиране на малък бизнес

Годишните обороти на социалните предприятия в  страната са между 45 хил. и 440 хил. лв., а пазарното покритие на компаниите варира от местен до международен обхват.

istock
istock

Проучването сочи още, че една трета от тях работят на локално ниво и планират разрастване към други региони на страната. Други (почти 50%) работят на национално ниво. Макар и чувствително по-нисък (20%) е делът на компании, които вече оперират международно или са в етап  на тестване на възможности за това. 

На европейско ниво съществуват три основни групи финансови инструменти, прилагани за подкрепа на социални предприемачи - безвъзмездно финансиране, дългови инструменти и дялово финансиране, като кредитът (вид дългов инструмент) е вторият най-често използван вид капитал след безвъзмездното подпомагане.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg