Трудното завръщане на работното място след отпуск е знак, че трябва да сменим професията си, да преразгледаме отношението си към заетостта, която имаме, да се опитаме да оценим това, което правим или да си поставим нови условия на работа.

Това коментира за БТА психологът Борис Минков. По традиция по това време на годината специалисти коментират как по-лесно да се адаптираме от режим на отпуск в работна среда. За Минков този въпрос не би трябвало изобщо да бъде задаван, ако обичаме работата си, както трябва да бъде.

Предлагат нов вид отпуск

"Работата е най-честата дейност, която правим, тя е нещото, с което изразяваме себе си, с което хората ни помнят и е важно да я обичаме, а не да искаме да я забравим, да си тръгнем от нея и да не се завръщаме", заяви психологът. По думите му, ако ние "горим" в професията си, даже почивката ще бъде трудна, защото ще мислим за дейността, с която сме заети, ще я сънуваме, ще искаме да бъдем с нея, както с любим човек. Ако не изпитваме тези чувства, е много важно да мислим защо насила ще отидем на работа, посочи Минков.

Наблюденията на психолога сочат, че повечето хора, с които работи, не обичат истински това, с което се занимават, заети са с определена дейност по финансови причини, заради това че звучи престижно или заради житейска случайност, а не по любов.

istock
istock

ЖЕЛАНИЕТО ЗА ПОЧИВКА ОТ РАБОТА ПРЕЗ ЛЯТОТО Е НАСЛЕДСТВО ОТ ДЕТСТВОТО

Според Борис Минков, у хората има едно базисно усещане, че лятото е период, който трябва да изберат за почивка, но това е изкуствено създадено положение, което се корени още от детството - отдръпването от училище през летните ваканции. В повечето случаи това е модел да се откъснеш от задължението, независимо дали е учене или работа, каза психологът, за когото почивката е важна, но не трябва да е моделирана отвън, а човек сам да си определя кога, защо и по колко да почива.

Тече ли осигурителен стаж по време на неплатена отпуска

"Хората, които обичат работата си, не се поддават на мързела, породен от високите температури. Те могат да работят постоянно, да мислят за работата си, дори когато клиентите им ги няма", каза психологът. Минков, който работи в детска градина, посочи, че винаги очаква с радост срещата с децата, подготвя се за нея, подготвя се и за своите клиенти, които традиционно през лятото не посещават често психолози.

Той смята, че навикът да почиваш през лятото, често те прави по-ленив, по-малко креативен. Психологът уточни, че почивката е важна, тя е извоювано право за всички работници по света, от което трябва да се възползваме, за да не влезем в мания, но превърне ли се в единствената ни цел, тогава има проблем, на който трябва да обърнем внимание. По думите на Минков, човек сам трябва да си задава кое е най-подходящото време за оттегляне от работна среда.

УЧИШ, ЗАЩОТО СИ НА УЧИЛИЩЕ; РАБОТИШ, ЗАЩОТО СИ НА РАБОТА - МОДЕЛ, КОЙТО ТРЯБВА ДА СЕ ПРЕОСМИСЛИ

Според Борис Минков, моделът да учиш, защото си на училище и да работиш, защото си на работа, е като цяло грешен, защото липсва вътрешната необходимост да правиш тези толкова важни за човека дейности, за житейското осъществяване. Така хората намразват ученето, работата, приемат ги като задължение, а не като страст, смята той. По думите на психолога, ако правим нещо, което не обичаме, тялото ни също се съпротивлява - почваме по-често да боледуваме.

istock
istock

ГРАНИЦИТЕ, КОИТО ЗАДАВАТ УЧИЛИЩЕТО И РОДИТЕЛИТЕ, ЧЕСТО НИ КАРАТ ДА НЕ ХАРЕСВАМЕ РАБОТАТА СИ

Губим отпуск от преди две години


Попитан дали липсата на професионално ориентиране в училище е фактор голяма част от българите да не харесват работата си, Минков каза, че образованието е едната причина, а другата са родителите, които често от загриженост за децата поставят граници. Така пречат на децата да правят това, което искат, защото намират тази дейност за незначителна, непрестижна, шумна, финансово недобре обезпечена, коментира психологът. Според него, това е голяма грешка, защото така се ограничават естествените етапи на развитие на детето.

Родителите често се опитват да измислят смислена дейност за детето, като така му пречат то само да я избере, да стигне до това, което ще обича най-много, коментира Минков. Той не смята, че в този процес има виновни, защото майката и бащата винаги правят тези неща с грижа за децата си, но понякога не са подготвени да изберат правилното взаимодействие.

2 дни допълнителен платен отпуск за ваксинирали се учители

Според психолога, българското образование е насочено към мултипрограма, която е полезна, но има и важни неща, които трябва да се учат в дълбочина, а в училищните програми тези неща липсват. Фундаментално познание, като знанието за природата, не е заложено за изучаване в дълбочина в училище, смята психологът. А това е познанието за тялото, за ума ни, за растенията, за животните, за всичко, което ни заобикаля и формира, каза Минков.

istock
istock

По думите му, училищните програми са насочени към запаметяване на факти, които забравяме в момента на получаване на образователна степен.

"Много малко деца от моя опит искат да учат, защото им е важно, в повечето случаи го правят, за да задоволят родителите си. Доскоро не се търсеха и поети, музиканти, таланти в различни области, училището отглеждаше работници, допълни той.

Вече има промяна в позитивна посока, децата учат и сами по различни канали, но резултатите ще дойдат след години, и тогава, по думите на Минков, въпросът как по-безболезнено да се върнеш на работа след лятната почивка, ще бъде все по-малко актуален за повечето хора.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg