Хибридният модел на работа вече е въведен в 92% от организациите, показва  доклад на Colliers. Въпреки това не всяка компания преминава безпроблемно към този формат - има значително разминаване между предпочитанията на организацията и очакванията на служителите.

Според доклада "Hybrid and Beyond 2023" дистанционната или хибридната работа вече се е превърнала в нова норма, а 73% от респондентите, участвали в проучване, проведено от Colliers, твърдят, че техните организации смятат прилагания в момента модел за оптимално решение. Този брой се е увеличил в сравнение с 2022 г. - тогава са били отбелязани само 55%.

В същото време организациите се опитват да балансират дистанционната работа с работата в офиса, като често предприемат различни мерки, за да насърчат служителите да се върнат в офиса. Показателно е, че 64% от организациите предприемат такива инициативи, а други 9% планират да ги въведат в близко бъдеще. Това обаче не е лесен процес. Сред компаниите, които се опитват да насърчат служителите да се върнат в офиса, делът на тези, които срещат нежелание от страна на служителите, се е увеличил на годишна база от 66% на 79%.

"Като се има предвид до каква степен хибридният модел на работа се е превърнал в част от ежедневието ни, особено в начина на мислене на служителите, организациите трябва да се съсредоточат върху адаптирането на своите дейности, вместо да се стремят да се върнат към традиционните решения” - съветва Дорота Осиецка от Colliers. “Независимо дали служителите работят дистанционно един или три дни в седмицата, ефективното прилагане на хибриден модел означава промяна на начина на работа на организацията и адаптирането ѝ към новата реалност. Това, което сега е от ключово значение, е способността за ефективно управление на процесите и гъвкавостта при използването на нови решения, индивидуално съобразени с целите на компанията, начина на работа и очакванията на служителите" - добавя Дорота.

istock
istock

Нов модел, нови предизвикателства

Данните, представени в доклада, показват, че въздействието на хибридния формат върху организациите е комплексно и може да донесе както ползи, така и предизвикателства. През последните 12 месеца оценката на ефекта на работата от разстояние върху баланса между професионалния и личния живот на служителите значително се е подобрила.

Къде най-евтино може да работите в споделен офис

По-голямата част от анкетираните организации (65%) оценяват, че дистанционната работа има положително или много положително въздействие върху благосъстоянието на хората. На годишна база участието в изграждането на индивидуални и екипни взаимоотношения чрез регулярни индивидуални срещи и екипни сесии, както и организирането на социални събития, също се е увеличило значително (съответно от 46% на 64% и от 29% на 46%). През изминалата година значителна промяна е настъпила и в областта на осигуряването на гъвкави условия на труд (увеличение от 47% на 70%).

istock
istock

Въпреки това, както показват резултатите от доклада, работата от дома има и своите недостатъци. Цели 70% от анкетираните посочват намаляването на чувството за принадлежност към екипа като един от отрицателните ефекти. Влошаване на комуникацията на екипно ниво е регистрирано от 52% от анкетираните, а 48% заявяват, че работата от разстояние влияе отрицателно върху сътрудничеството.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg