В момента законопроектът, внесен в Народното събрание, предвижда при напускане на работа или промяна на данните за правоотношението на служителя работодателят или органът по назначаване, ако говорим за държавен служител, да изпрати в Агенция по заетостта електронно копие на трудовата книжка, след което да я върне на служителя.
Работодателите изпращат на Агенцията по заетостта електронни копия на всички трудови книжки на всички работници, които не са въведени в регистъра, до 1 септември 2026 година. Според Съюза за стопанска инициатива трябва да се предвиди задължение и за работниците да предоставят трудовите си книжки на работодателите. „В противен случай за работодателите се създава задължение, изпълнението на което изцяло ще зависи от добросъвестността на служителите“, посочват от организацията.
Промените в Кодекса на труда предвиждат още Агенция по заетостта да поддържа национален регистър на заетостта, който съдържа електронните трудови записи на работниците и служителите. Единният електронен трудов запис става официален източник на данни, свързани с трудовата дейност на работника и се използва за удостоверяване на стажа му.
Като трудовият стаж да се изчислява и вписва автоматично в регистъра на заетостта, предвижда законопроектът.
Спор за електронната трудова книжка
Всеки служител да има право на пълен достъп до електронния си трудов запис. Родителите на деца до 18 години пък ще имат право на достъп до техния трудов запис до навършване на 18 години.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
2