По темата пред Радио София говори Красимира Караджова член на Управителния съвет на Българската асоциация за управление на хора и заместник началник отдел и Регионален координатор на БАУХ за Черноморски регион. Тя подчерта, че трябва да се прави разлика между “компетентност” и “компетенция”.
“Компетенция – това е способността да направим нещо по определен начин и се базира на уменията, които сме придобили. Докато компетентността се фокусира по какъв начин се изпълнява конкретна задача и се базира на поведението”, заяви Караджова и допълни, че повечето компании са въвели компетентностни модели.
По думите й, съгласно Световния икономически форум преди ковид кризата, компетенциите, които се търсят най-много са комплексно решаване на проблеми, критично мислене, креативност, управление на хора, координация с другите хора, емоционална интелигентност и др.
Според нея ковид кризата е променила пазара на труда, тъй като е принудила голяма част от хората да работят дистанционно, като това е довело до развитието на самомотивация, координация, критично мислене, комуникационни и социални умения и др. и голяма част от служителите, които са работили онлайн са развили тези умения.
Двоен стандарт при връщане на служителите в офиса
Караджова сподели, че в момента има завръщане към офисите и тези умения, които са придобити от служителите няма да могат да бъдат прилагани в пълнота, но те ще доведат до по-качествено изпълнение на задачите и по-малко супервизия от страна на работодателя.
istock
Тя каза още, че с навлизането на автоматизации и дигитализации, по-ниско квалифицираните хора ще изпаднат от пазара на труда, като ще бъдат заместени с машини и изкуствен интелект. Това налага преквалификация, както и, че повечето компании трябва да създадат такава атмосфера, че служителите им сами да желаят да се включват в обучения.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
1