Най-общо казано, методите на „наложено разпределение“ или „групово ранкиране” разделят служителите всяка година на топ, средни и слаби. Например при държавната администрация в Обединеното кралство пропорциите бяха фиксирани съответно на 25, 65 и 10 процента, докато системата не бе реформирана през 2019 г.
Идеята е да се избегне „инфлацията при оценяването“ и да се принудят мениджърите да водят честни разговори с тези, които се водят слаби служители. Джак Уелч, бивш главен изпълнителен директор на General Electric, заяви през 2013 г., че не може да разбере защо хората смятат това за жестоко. „Класираме децата в училище, често едва на 9 или 10 годинки, и никой не нарича това жестоко. Но някак си възрастните не могат да го приемат? Обяснете ми го."
Има обстоятелства, при които това работи. Един бивш младши счетоводител заяви, че е бил готов да толерира дългите часове и тежката работа ,само ако е вероятно да бъде повишен. „В този контекст наистина трябва да знаете дали сте в горната или долната четвърт по ранкинг“, каза ми той.
istock
Това не само изглежда несправедливо за служителя, но е и неудобно за прекия началник. „Трудното беше, когато имаше хора, отговарящи на очакванията, оценени с 3, но тъй като имаше толкова много с 1, 2 и 3, имаше натиск да им се даде 4 и да им се постави план за подобрение“, ми каза един бивш мениджър в голям счетоводна кантора.
В много организации преките началници прикачат временни оценки, след което доуточняват цялостното разпределение на срещи за „смекчаване“ с други мениджъри. Но е трудно обективно да се класират квалифицираните служители, които вършат различни неща. „Щяхте да имате хора, които седят в една стая почти без да се познават. И по този начин сравнявате ябълки с круши“, каза втори мениджър в друга фирма.
istock
Тази системата може също да обезкуражава работата в екип. Системата за наложено разпределение на Microsoft (вече загърбена) беше обвинена за създаването на токсична култура в началото на 2000-те, която задушаваше иновациите. Говореше се, че топ служителите са избягвали да работят с колеги от страх да не изпаднат в класацията. Хората тихо саботираха колегите си.
Къде у нас заплатите са най-високи
И накрая, тези системи често ерозират морала, което вреди на нивото на представяне, което те целят да подобрят. Изследванията показват, че обратната връзка средно има умерено положителен ефект върху представянето, но в една трета от случаите го влошава. Ключовото е дали хората смятат, че обратната връзка е справедлива.
Служителите, които изразяват положителни емоции след обратна връзка, обикновено се представят по-добре в бъдеще, докато тези, които изразяват негативни, се представят по-зле. При наложено разпределение само тези, класирани над средното ниво, вероятно ще се чувстват доволни. Както отбелязва Никсън, това по дефиниция е малцинство. „Хубаво е за вашето его, когато ви кажат, че се представяте добре, но мисля, че въпросът е дали ползите са повече от недостатъците за потенциално всички останали?“
istock
Отделите за човешки ресурси трябваше да преосмислят много стари представи след настъпването на пандемията. Контрапродуктивната псевдонаука на наложеното разпределение би трябвало да си остане една мъртва идея.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0