Сериозно се увеличават търговските измами през първите шест месеца на годината и затова обмяната на добри практики е много важна за защита на потребителите, посочи Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), при откриването на конференцията "Онлайн пазаруване. Предизвикателства и уроци след пандемията". Събитието е организирано от Европейски потребителски център - България (ЕПЦ - България).
Досега Комисията за защита на потребителите е имала реактивна политика – има проблеми, подава се жалба и се реагира. Сега започваме рабата по преустановяване на неравноправните договори на търговците с клиентите. За съжаление това изисква много време, каза Стоил Алипиев.
Как да различаваме некоректни онлайн сайтове при покупка
Подаването на потребителски жалби през Европейския потребителски център в България става бързо, безплатно и лесно, каза Соня Спасова, директор на ЕПЦ - България. През 2021 година заедно с партньорите си в ЕС сме спестили или върнали на хората 107 000 евро при над 70 процента успешно решени случаи. Това се отнася за доброволните преговори с търговците. Случаите, които отиват в други органи, са извън тази статистика, добави тя.
След пандемията дойде инфлацията и проблемите с войната в Украйна, но това не пречи на хората да пазаруват. Хората вече знаят своите права и звънят често за консултации. Най-често се обаждат хора, които пазаруват онлайн и ползват услуги през интернет. Основните проблеми, които посочват хората при обаждане в Центъра, са отказ за сключване на договор, измами или забавен транспорт. Потребителите искат да бъдат обслужени веднага и да получат съдействие без забавяне и по всяко време. Някои от големите търговци, особено тези зад граница, имат проблеми при връщането на средства и за рекламации. При търпение от двете стани, може да се намери взаимноизгоден компромис, каза Соня Спасова.
Проверяват магазините заради промоциите за Черния петък
Преди да продавате стока по интернет, трябва да предадете на потребителите минимална информация за продукта и за фирмата-продавач, каза Игнат Арсенов, директор на Дирекция "Контрол на пазара" в КЗП. Санкциите за липса на информация са между 500 и 3000 лева и са разписани в поне 15 алинеи в Закона за защита на потребителите.
Хората имат право да откажат поръчката още по време на нейното заявяване. Ако търговецът не доставя на определени пазари и области, това условие трябва да бъде изрично посочено. Нужно е да се посочат и начините на плащане – ако няма специални изисквания за плащане, значи се приемат всички видове без ограничения, каза Арсенов.
Игнат Арсенов апелира да сме внимателни при покупката на цифрово съдържание. Вече има подробна регламентация в закона, имплементираща европейската, която защитава клиентите. Преддоговорната информация за покупката или само слушането на една песен например, трябва да е много ясна и достъпна до потребителя, каза Арсенов.
Крайната цена на стоката трябва да съдържа всички данъци и такси, както и разходите за доставка. Когато потребителят упражни правото си на отказ, ако няма информация за цената на доставката, търговецът поема и транспортните разходи, каза Арсенов.
Реални ли са намаленията на Черния петък
Все повече потребители пазаруват през търговски платформи. Те са задължени да информират клиентите за начина на подреждане на офертите, за да е ясно дали платформата получава по-големи комисионни или пък подреждането е на база по-добри отзиви и ревюта. Правилата за намаленията важат и за онлайн търговията – на сайта на фирмата трябва да е посочен периодът на промоцията, както и да се дава цената на стоката преди намалението, каза Игнат Арсенов.
Имитациите и фалшивите стоки въвеждат хората в заблуждение, че купуват оригинали, които струват много по-скъпо, каза Николай Братов, главен експерт в Патентното ведомство. Често тези стоки са опасни за здравето и живота - например евтините парфюми, които уличните търговци се опитват да ни продадат за няколко лева. Същото е и при търговията с фармацевтични продукти, които ако не ви навредят, няма и да ви помогнат. Тези способи целят единствено бърза печалба, каза Братов.
Патентното ведомство оказва правна защита на притежателите на марката и на фирмите, които я представляват. Те са ясно обяснени в закона за марките и географските означения. Стараем се да изземваме фалшиви стоки и да ги предаваме на МВР, които ги унищожават, добави Братов.
НАП проверява търговски обекти на Илиянци
Петър Цигов от ГДБОП също посочи, че в последните месеци има драстично увеличение на търговските измами. Имаме превантивни действия, срещаме се с представители на търговските платформи, за да обсъдим тези проблеми. Имаше например продажба на лекарства на търговска платформа, които са забранени в България. Следа среща с представителите на платформата, търговията беше спряна, каза Цигов.
В ГДБОП сме заливани от сигнали за нелоялни търговски практики. Например продава се тениска за 70 лева, а се доставят "евтини парцали". Препоръчваме на хората да използват т. нар. "наложен платеж" при плащане на стоките, каза Цигов. Ние се шегуваме, че след "черния петък" за клиентите, за ГДБОП идва "черен понеделник", защото ще бъдем залети от жалби, добави Цигов.
Няма перилен препарат "Ариел 475" на "Проктър и Гембъл". Това е фалшификат който напоследък е голям хит по пазарите, посочиха експертите като пример за неистински стоки. Някои от фалшивите стоки се произвеждат в България, други се внасят от трети страни. Фалшификати могат да се купят не само в малките магазини или на пазарите. В големите търговски центрове също можете да бъдете заблудени и да купите фалшиви стоки. Търговците се изкушават да смесват истинските с неистинските стоки, казаха представители на КЗП.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0