Голям риск за купувачите по време на Черния петък е, че е възможно да попаднат на фалшиви стоки, или на чисти измами.
 

Най-често срещаните рискове за потребителите в кампании като Черния петък или различните видове намаления, които предстоят за Рождество Христово и Нова година, почти винаги са в два аспекта: единият е да бъдат нарушени техните икономически интереси, като им се предложат оферти, които не са изгодни за купувачите. Например, като търговските вериги са ги подканили или направо примамили да си купят нещо, което не са планирали или искали, или пък като са ги подлъгали да си мислят, че са си купили нещо изгодно, а накрая се оказва, че намалението е било фиктивно.
 
Това каза в интервю за БГНЕС дългогодишният експерт в Комисията за защита на потребителите и създател на платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова. С нея разговаряме за предстоящите промоции и намаления по време на Черния петък, който предстои през ноември при множество търговци.
 
Другият голям риск за купувачите по време на Черния петък е, че е възможно да попаднат на фалшиви стоки, или на чисти измами. Те стават най-често през социалните мрежи, или през сайтове, които са регистрирани съвсем от скоро, именно с цел измама, а не реална продажба, разказва Руменова. Подобни сайтове са особено активни по време на различни кампании като Черния петък.
 
Потребителите да са особено внимателни при различните промоции и намаления, съветва експертът. Първото и най-основно нещо е купувачите задължително да проверяват търговеца, който им предлага стоката. „Моят съвет е хората да не пазаруват от непроверени търговци, особено по време на Черни петъци. Хубаво е да се заложи на търговец, от който са пазарували веднъж или два пъти и са се уверили в неговата коректност“, казва Руменова. Важно е да се четат внимателно и условията, при които се осъществяват сделките – ако има условие за намаление, да е ясно. Често търговците обявяват намаления от 40% - 50%, като хората остават с впечатление, че всички стоки са намалени, което не е така – обикновено биват намалени само определени групи стоки.
 

istock
istock

Стоките, намалени с най-голям процент, обикновено са най-малко търсените на пазара. Потребителят, обаче, вижда голямото намаление, не разглежда внимателно, не чете съществените характеристики, и се подлъгва да я купи. Това особено важи при покупката на техника, казва Руменова, и съветва клиентите при такъв тип пазаруване да не гледат по външния вид, а да сравняват техническите параметри на стоките.

Как да се подготвим за Черен петък: Пълно ръководство за потребители

Този петък предстои Черен петък в един от най-големите електронни магазини в страната. В конкретния сайт за същия ден на миналата година българи са си купили стоки за над 61 милиона лева, а най-бързата поръчка е била за телевизор на стойност 1700 лв., и е станала за точно седем секунди. При подобни намаления, обаче, Руменова съветва потребителите да внимават в процентите. „Съветвам хората, които са харесали дадена стока, да я следят в сайта поне месец преди намалението й за Черен Петък. Законодателят е заложил правило, че старата цена на стоката, от която се прави намалението, трябва да е прилагана поне един месец преди кампанията за отстъпки. Няма как да разчитаме, че контролният орган може да провери всички търговци, затова е хубаво потребителят да следи сам цените“, казва още експертът.
 
А следващият урок, който потребителите трябва да научат, е да купуват само това, от което наистина имат нужда, и да не се подлъгват по високия процент отстъпка.
 
Санкциите на нелоялните търговци са различни. Зависи дали нарушението им е чисто административно, или си е направо нелоялна търговска практика. Ако не е толкова тежко нарушението (напр. само административно), то глобата е от порядъка на няколкостотин лева. За нелоялната търговска практика, обаче, санкцията е до 70 хиляди лева. Друг е въпросът дали тази санкция има възпиращ или възпитателен ефект, защото едни търговци имат многомилионни обороти и за тях глобата не значи нищо, а друг по-малък търговец би бил принуден да затвори, казва още Руменова. Докато няма механизъм държавата да забравяна този вид нелоялни търговски практики, санкциите ще ги плащат потребителите, допълва експертът.
 

istock
istock

Когато един акт за санкция влезе в сила, Комисията за защита на потребителите може да изиска търговецът да обяви за своя сметка публично нарушенията, които е извършил. По този начин те ще бъдат принудени да си признаят какви нарушения са направили, а това би сринало репутацията на търговеца. До сега, обаче, макар този текст ясно да фигурира в Закона за защита на потребителите, нито веднъж не съм видяла Комисията да изиска този текст да се приложи на практика, казва още Руменова.
 
И тази година покрай намаленията и промоциите ще има огромно струпване на хора във физическите магазини на различните вериги. На фона на информацията, че кражбите от магазини са скочили с над 200% за година, а 99% от тях остават ненаказани, Руменова съветва хората, които ще обикалят физически магазини, да пазят и личните си вещи. Пазаруването за Коледа и Нова година ще се разпредели в няколко дни във времето, така че особено внимателни трябва да сме по кампаниите за Черен петък, казва още Руменова.
 
И за финал съветва потребителите: да следят цените на намалените стоки, да четат внимателно правилата на промоциите, да внимават в ситния шрифт с условия, да внимават със сроковете за доставка на стоките – ако в 30-дневен срок стоката не бъде доставена, то потребителят има право да се откаже от нея.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase