Това показва проучване на онлайн платформата „Ние, потребителите“. Повод за него стана сигнал на гражданин, който си е закупил маслини и въпреки че е убедил продавача да ги постави в пликче, на касата все пак му е таксувана и пластмасова кутийка от 20 ст. Това е видно от изпратената от клиента касова бележка, на която отказаният от него амбалаж е отбелязан като самостоятелен артикул със съответната цена.
Оказва се, че ако си купите маслини, мусака, пълнени чушки или друга подобна храна, освен цената за съответното количество продукт, на касата автоматично ще се отбележи и опаковката, която се таксува отделно.
Клиентите са уведомени за „иновативния“ подход със специално изготвени за целта табели в търговските зали и мини постери на стойки над самите витрини. Текстовете на поставените информационни материали се позовават на Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда.
Ако попитате консултантите какво налага принудителната продажба на тези кутийки и не може ли гозбите да се поставят в донесени от клиента съдове за многократна употреба, ще ви отговорят: „Има нова наредба. Трябва да спазваме правилата, които са ни дадени, ние сме служители – забранено ни е да поставяме тези продукти в други опаковки, вкл. и в донесени от клиентите. Ако ви ги сложа в торбичка, на касата пак ще се таксува опаковка.“
istock
Какво откри проверка в саламите „Бургас“
Добрите примери
Сред веригите за хранителни стоки с топли витрини има и такива, които предоставят възможност на клиентите си да донесат свои съдове, в които да бъдат поставени избраните от тях продукти. Това показа проверка на терен в два търговски обекта на всяка от големите вериги и едва след запитване за такъв вариант. Контролни покупки за целите на изследването от магазини с налична опция „кутия на клиента“ показаха, че се измерва и отбелязва на етикета нетното количество на продукта, като се изважда теглото на опаковката (тара) – съответно тя не се таксува на цената на съдържанието в нея.
„Повечето домакинства имат многократни кутии за храна. Подходът за всеки продукт от топлата витрина потребителите да бъдат задължавани да си купуват опаковки от по 20 ст., които съвсем скоро изхвърлят, не кореспондира с посланията за устойчиво намаляване употребата на пластмаса и насърчаване на прехода към кръгова икономика и щадящо природата отговорно поведение. В тези случаи целта по-скоро е да бъдат продадени залежалите количества пластмасови опаковки от този вид, които ще останат разрешени само до края на тази година.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
7