Кампанията ще продължи няколко месеца, ще изчакаме да се съберат оферти и ще изберем най-изгодната, каза още той и допълни, че до около месец предложенията на търговците ще бъдат обявени. Тогава може да има "вторичен бум" от потребители, защото те в момента не виждат за какво се записват, обясни Николов.
Желаещите да си купят климатик, могат да се запишат на сайта на кампанията безплатно и необвързващо, и след получаване на офертата да преценят дали искат да сключат договор за покупка. Целта е покупка на по-ниска цена, като при групови кампании в други страни спестяванията са били в размер на 10-20 процента. Сайтът за групови покупки е модел за борба с инфлацията, като организацията търси качествени артикули вместо клиента. Данните на сайта показват, че над 200 души са се записали към момента да си купят климатик по този начин. От асоциацията планират това да е първата от редица кампании, като изтъкват, че груповите поръчки са позната практика в Западна Европа.
"Навсякъде това е проработило досега, ако има някаква разлика между нас и някоя друга европейска нация, тя е в много ниската степен на доверие във всичко. И когато има такова силно недоверие в обществото, хората започват да не вярват на нищо и на никого и така пропускат възможности", коментира Богомил Николов.
Като мярка срещу инфлацията и високите цени от петък миналата седмица у нас вече работи платформа за проследимост на цените на храните.
Интернет платформата на Министерството на икономиката и индустрията е достъпна за всички потребители на адрес www.foodprice.bg
Една от възможностите, които тя дава, е за сравнение на цените в България и в седем европейски държави.
istock
Според него, за да е полезен, сайтът трябва да представя много практична ежедневна информация. "Това означава потребителят да може да види в неговото населено място какви са цените при различните търговци и колкото повече търговци има, толкова по-добре, за да може да отиде там, където е най-евтино и по този начин да "натиска" пазара, защото когато търсенето се премести при търговеца с най-ниската цена, другият ще трябва също да намали цените", коментира председателят на "Активни потребители".
Той изрази очакване платформата да е отворена и за малки търговци, които желаят да си въвеждат цените, защото иначе рискуваме моделът да не работи отново.
Министърът на икономиката: Цените може да паднат чрез система от мерки
"Има още един риск - беше анонсирано, че ще се въвежда само една цена - на най-евтиния продукт, който не е в промоция. Ако един търговец предлага например десет вида сирене, той трябва да има един, който да е много евтин, за да може да го публикува на платформата и да привлече потребителите. Естествено, че изкушението е да вземе някой от тези, на които им казваме ментета - с палма или с повишено водно съдържание", коментира още Богомил Николов.
istock
Как да проверите къде са най-евтини храните
По думите му другата не по-малко важна тема - за качеството на храните, е огледало на контрола и информацията, която имаме. "Ако нямаме реална информация за качеството, то върви надолу, ако нямаме контрол, то пак върви надолу. Контролът не е нужно да е много, важното е да е прицелен в проблема, да се гледа къде е рискът", изтъкна Николов.
От асоциацията смятат още, че санкциите за нарушения на търговците не са достатъчни и трябва да бъдат процент от оборота.
"Ако санкцията е по-ниска от икономическия интерес, то тя няма да има възпиращ ефект. От друга страна е несправедливо спрямо малките търговци, защото при тях една глоба затваря цял обект. Най-глобявани за нелоялни търговски практики през годините са мобилните оператори - глобата е много малка и не ги спира", каза още той.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
1