Правата на пътниците във въздушния транспорт не са били защитени в ЕС по време на пандемията от COVID-19, посочва нов доклад на Европейската сметна палата (ЕСП).

През първите месеци на кризата много пътници са загубили средства, за които са имали право на компенсация. Това е ставало дори със съгласието на държавите членки — 15 от тях, в т.ч. Франция, Нидерландия и Белгия, са приели извънредни мерки, за да освободят авиокомпаниите и туроператорите от обичайните им задължения да възстановяват разходите на пътниците, пише още в него.

Много пътници са били принудени да приемат ваучери, които невинаги са били защитени срещу несъстоятелност на авиокомпаниите и са забавили възможността за възстановяване на средства.

Авиокомпаниите имат законовото задължение да върнат парите на пътниците, ако полетите им бъдат отменени. Много авиокомпании обаче са принудили клиентите си вместо плащания да приемат ваучери, което представлява незаконна практика.

От средата на 2020 г. нататък авиокомпаниите са започнали да възстановяват разходите на пътниците. В повечето случи обаче това е отнело много повече от изискваните от законодателството 7 дни (за пътниците, резервирали само самолетни билети) или 14 дни (за пътниците, закупили пакети от полет и хотелско настаняване).

iStock
iStock

Проблемите са били още по-големи за пътниците, които не са закупили билетите си пряко от авиокомпаниите. Те често са били прехвърляни между посредниците (като например туристически агенции) и авиокомпаниите и в най-добрия случай са получили средствата си в непълен размер или с голямо закъснение.

Над 4 млн. евро възстановени за отменени полети и резервации

В най-лошия случай разходите на тези пътници изобщо не са били възстановени, показал още одита на сметната палата.

 За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg