Проверките в търговските обекти се извършват от Комисията за защита на потребителите, Българска агенция по безопасност на храните и Националната агенция за приходите. Най-честите нарушения са: фиктивните промоции, недостатъчните количества при промоции, разминаване между цената на щанда и тази, която реално се плаща на касата, промоциите, от типа купуваш две - получаваш едно безплатно, а се оказва, че всъщност се заплащат и трите артикула, несъответствия при грамажа, не на последно място и продукти, които са обявени като био или еко или произведено в България, но всъщност не са органик или не са произведени у нас.
Има пазарни аномалии и спекула при търговията на дребно. Това обяви служебния земеделски министър дни след като държавата започна кампания за справяне с високите цени и нелоялните търговски практики. "Няма точно определение на спекула, но мога да ви кажа аномалии всякакви - най-много се наблюдават при млечните продукти", обясни Явор Гечев, служебен министър на земеделието.
Проверките на институциите показват, че във всеки втори проверен търговски обекти сa установени нарушения. "Почти няма проверяван обект, в който да не е констатирано нарушение. От всички тези проверки забележете нелоялните търговски практики, които ние сме установили да се прилагат от търговците са близо 90 на брой", каза Ангел Джалев, член на Комисията за защита на потребителите.
От комисията обясняват, че нелоялна търговска практика е всяка, която кара клиентите да купуват стоки, които не биха купили, ако знаеха реалната им стойност и качества. По-краткия срок на годност при хранителни продукти води и до друга тенденция. "На всеки се е случвало да прекоси голямо разстояние до конкретен търговски обект в търсене на конкретна стока, която е видял на много изгодна цена, но като не я установи купува всичко останало независимо от цената", уточни Джалев.
Стартират масови проверки в търговската мрежа у нас
Земеделският министър посочва, че все пак има и известна тенденция за намаляване на някои цени. "Дори имаме индикации за редица цени, които плахо започват да се съобразяват с общественото мнение. От малките и от някои от големите магазини започнаха да се повлияват от политиките, които водим", обясни Гечев.
istock
"Това, което се предлага на българския потребител, нараства от фермата до търговския обект с 340% - то означава, че по веригата има спекула", казва Виолета Иванова.
Държавата продължава с проверките за изсветляване на нелоялните търговски практики и призовава гражданите да продължават да сигнализират за нередности.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
2