На първо място – бъдете информирани!
- Преди да се отправите към летището, проверете неговия сайт и страницата на въздушния превозвач. Уверете се, че полетът ще бъде изпълнен, както и колко по-рано трябва да отидете на аеропорта. Тази информация може да варира в зависимост от дестинацията и от големината на летището. Ако закъснеете и изпуснете полета си, ще се наложи да си купите нов билет.
- Някои авиокомпании предлагат възможност за онлайн чекиране – проверете условията за това предварително.
- Има летища, където може да се възползвате от т.нар. fast track срещу заплащане. Това означава, че пътниците може да преминат през отделен, по-бърз поток за контрол на сигурността. Преценете дали това е удачно за вашия случай, но това също трябва да стане поне ден преди полета.
- Пътниците с намалена подвижност може да се наложи да се чекират по-рано от останалите. Също така е добре уведомите въздушния превозвач или туристическия агент, че се нуждаете от подобно съдействие поне няколко дни по-рано.
- Въпреки че на този етап държавите масово са свалили ограниченията, свързани с пандемията от ковид, преди да потеглите на път, направете проверка на сайта на Министерство на външните работи или в платформата https://reopen.europa.eu. Ако купувате билет за по-късна дата през есента, може да обмислите и допълнителна застраховка в случай че се наложи промяна в плановете заради рестрикции, свързани с коронавируса или пък заради положителен тест.
Ако имате проблеми с вашия полет, то е важно да знаете вашите права:
- Право на информация. Това е и най-важното и основно право – пътниците трябва да бъдат наясно какво се случва с полета, както и кога би било възможно да излетят. Пазете всички SMS-и и имейли, които получавате от превозвача, а на летището снимайте таблото с информация за закъснението.
iStock
Ако авиокомпанията не ви раздаде ваучери или храна, и трябва да си ги купите сами, докато чакате закъснелия полет, е необходимо да пазите касовите бележки и други доказателства за направените разходи.
- Обезщетение: Възможно е пътниците да имат право на обезщетение, в случай че самолетът кацне на крайната дестинация с повече от 3 часа закъснение. Превозвачът не дължи компенсация, ако промяната е настъпила поради извънредни обстоятелства извън неговия контрол. Размерът на обезщетението зависи от дължината на маршрута – за най-масовите полети в Европа до 1500 км, сумата е 250 евро.
Цените на самолетните билети ще скочат това лято
- В случай на отмяна на полет, пътникът може да избере една от следните опции:
а) възстановяване на сумата за неизползвания билет в срок до 7 дни или ако има свързващ полет - връщане до летището на заминаване,
б) премаршрутиране, при сравними транспортни условия, до крайната дестинация при първа възможност, или
в) нов полет, при сравними транспортни условия, до крайната дестинация на по-късна дата, когато е удобно за пътника и при свободни места.
В зависимост от това кога е бил уведомен за отмяната, кога се очаква да пристигне в крайната точка, както и каква и причината за отмяната, пътникът може да има и право на обезщетение. Ако сте отишли на летището и изберете премаршрутиране, авиокомпанията трябва да ви осигури грижи във времето на изчакване.
iStock
Ако имате колебания или проблеми с полет на авиокомпания, базирана в друга държава от ЕС, можете да се свържете с Европейски потребителски център България на www.ecc.bg, за да получите безплатна помощ и съвети.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0