Ето какво напомня и съветва асоциация Активни потребители.
Европейците изминават над 500 млрд. км с влак всяка година и Европейският парламент въведе нови правила за защита на техните права. Правилата важат за всички страни.
Потребителят трябва да разполага със следната информация
Информация преди пътуването - разписание, условия за най-бързо пътуване, условия за най-евтино пътуване, достъп за пътници с нарушена мобилност, превоз на велосипеди, възможност за места за пушачи и непушачи, първа и втора класа места, спални и кушет вагони и други.
Информация по време на пътуването - обслужване по време на пътя, следваща гара, закъснения, връзки с други линии и прекачвания, охрана.
Информация след приключване на пътуването - процедура при изгубен багаж, подаване на оплаквания.
Отговорности на ЖП превозвача
ЖП превозвачът носи отговорност в случай на смърт или нараняване на пътник, ако инцидентът стане на влака или при напускане/ качване. Минималното застрахователно покритие на един пътник е 310 000 евро.
Превозвачът е отговорен и за пълна или частична загуба или повреда на личните вещи на пътника, но не и когато пътникът е длъжен да се погрижи сам за вещите си, освен ако загубата или повредата е по вина на превозвача.
БДЖ
Щети и компенсация
Няма финансови ограничения за отговорността на компанията в случай на смърт или нараняване на пътник. За причинени вреди на пътник до 220 000 евро ЖП превозвачът не може да ограничава или изключва своята отговорност. При щети над тази сума ЖП превозвачът не носи отговорност, ако докаже, че не е действал нехайно. Пътникът има право на авансово плащане в рамките на 15 дни от установяване, че той е потърпевш. Това плащане е за покриване на непосредствените разходи след инцидента. В случай на смърт авансовото плащане не може да е по-малко от 21 000 евро. Пътникът ще получи компенсация до 1 800 евро при повреда на ръчен багаж или щета вследствие на инцидент, ако компанията е отговорна.
Какви права имаме при закъснял или отменен полет
При закъснение, което е станало причина за изпускане на връзка с друг транспорт, или при отменено пътуване пътникът има право на:
възстановяване на пълната цена на билета и връщането му до изходната точка на пътуването;
продължаване на пътуването или преориентиране на пътника до крайната дестинация.
Ако е имало закъснение и пътникът не е получил възстановяване на цената на билета, той има право на компенсация, която трябва да се плати до 1 месец и се изчислява така:
25% от цената на билета за закъснение от 60 до 119 минути;
50% от цената на билета за закъснение от 120 минути или повече.
istock
Защита на правата
Ако смятате, че правата ви са били нарушени, първо трябва да подадете жалба до железопътната компания, която трябва да ви отговори в срок от 1 месец. Ако не получите отговор от железопътната компания в рамките на 1 месец или не сте доволен от отговора, можете да подадете жалба до компетентния национален орган във вашата страна. Националният орган следва да ви предостави необвързващо правно становище относно вашата жалба.
Можете също така да се опитате да разрешите спора чрез извънсъдебна процедура или орган за алтернативно разрешаване на спорове. Ако сте купили билета си онлайн, можете да изпратите жалбата си чрез платформата за онлайн решаване на спорове.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0