По повод 15 март - Световния ден на правата на потребителите, Европейският потребителски център (ЕПЦ) в България обръща внимание в съобщение, на една от най-актуалните теми в дигиталната ера - защитата на личните данни при онлайн трансакции и процедурите, известни като "Опознай своя клиент" (Know Your Customer - KYC).

От ЕПЦ напомнят, че онлайн пазаруването, банкирането и цифровите услуги вече са неразделна част от нашето ежедневие, но заедно с удобствата идват и рисковете - кражба на самоличност, измами с плащания и злоупотреба с лични данни.

Онлайн измамници ограбват продавачи чрез сайтове за обяви

За да се справят с тези заплахи, много компании въвеждат KYC процедури, които изискват проверка на самоличността на потребителя преди завършване на онлайн трансакция.

Често използвани методи включват двуфакторна автентикация, електронна идентификация (еID) и дигитални подписи. Въпреки че тези проверки спомагат за повишаване на сигурността както за потребителите, така и за бизнеса, те пораждат въпроси относно защитата на личните данни и потребителските права. KYC е процес на проверка на самоличността на потребителите преди извършването на онлайн транзакции.

Първоначално въведен в банковия сектор, днес този метод се прилага все по-често и в електронната търговия, телекомуникациите и други дигитални услуги. Основната цел на KYC е да предотврати измами, пране на пари и незаконни дейности. Освен това някои компании използват този процес за маркетингови стратегии и клиентска сегментация - например за персонализирани оферти или за отказ на достъп до определени методи на плащане, обясняват от ЕПЦ.

istock
istock


Компаниите, които прилагат KYC процедури, обикновено изискват име и адрес, имейл и телефонен номер, IP адрес и устройство (компютър, телефон, операционна система), както и платежна информация (банкова сметка или кредитна карта).

Процедурите за верификация на самоличността не са напълно уеднаквени в Европейския съюз и се различават по държави. В България търговците по принцип нямат право да копират личната карта на потребителя, с изключение на банкови и застрахователни институции, нотариуси. При настаняване в хотел на рецепцията могат да поискат личната Ви карта с цел регистрация в Единната система за туристическа информация. По подобен начин за сверяване на Вашата самоличност може да Ви поискат личната карта и при сключване на договор с мобилен оператор.

Как да разпознаем измама при онлайн пазаруване

В Германия потребителите могат да бъдат помолени за копие на личната си карта, но могат да скрият важни данни от нея (например сериен номер). Във Франция търговците могат да изискват документ за самоличност при плащане с карта, но потребителят може да откаже да я даде. В Чехия законът за предотвратяване на пране на пари позволява копирането на лични документи без изричното съгласие на потребителя.

В последно време някои авиокомпании изискват верификация и снимка от документ преди пътуване, когато билетите не са купени директно от техните сайтове. При резервация в апартаменти зад граница (например в Италия) собствениците също много често искат да получат по имейл или през платформата копие от лична карта, за да регистрират потребителите предварително.

Ако търговецът изисква да изпратите копие на личен документ онлайн, например, ЕПЦ България съветва да използвате воден знак (watermark), за да добавите текст, като например "Това копие е само за верификация на поръчка №XXX при търговец XXX".

Права на потребителите съгласно GDPR

Според Общия регламент за защита на данните (GDPR), фирмите са длъжни да гарантират, че събирането и обработването на лични данни е необходимо, пропорционално и прозрачно.

Потребителите имат право да поискат достъп до данните си, корекция на грешни или остарели данни, изтриване на личните им данни ("правото да бъдеш забравен"), информация за това как данните им се използват.

Съветите на ЕПЦ към потребителите

Бъдете предпазливи при искания за лични документи - не всички търговци имат законово право да ги изискват. Попитайте защо и как ще бъдат използвани данните ви. Проверете правата си съгласно GDPR За повече информация относно потребителските права при трансгранични покупки, свържете се с Европейски потребителски център България - част от мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net).

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase