Европейският потребителски център в България дава полезна информация как потребителите могат да си върнат парите за отменени заради коронавируса събития в различните страни-членки.

Законодателството в ЕС не предвижда специални условия, общо приложими при отмяната на спортни или културни събития, затова правата на потребителите в тези случаи зависят от конкретното национално законодателство, както и от вида и условията на договора с организаторите на събитието.

Заради пандемията обаче някои държави вече въведоха специални правила за компенсации за отменени заради COVID-19 събития. Ето как са уредили въпроса те.

В Германия организаторите на събития могат да издадат ваучери вместо да върнат пари за неизползаните билети, но е важно те да са били купени преди 8 март 2020 г. Стойността на ваучера следва да е еквивалентна на цената на билета и ако той не бъде използван до 31 декември 2021 г., потребителят може да поиска осребряването му.

В Италия на организаторите на събития е разрешено да издадат ваучер, който е валиден 18 месеца след отлагането на събитието.

В Португалия за отложените фестивали клиентите също могат да получат ваучери с валидност до 31 декември 2021 г. Тези талони могат да се прехвърлят на други хора или да се използват за друго събитие, което предлагат същите организатори. Ако не ги използва до 21 декември 2021 г., потребителят има право да поиска парите си обратно.

istock
istock

В Литва организаторът има право да определи по-късна дата на събитието. Ако обаче тя не е удобна за потребителя, фирмата може да предложи ваучер. Срещу него може да се купят билети за бъдещи събития на същия организатор. Ако купонът не се използва в рамките на 1 година, потребителят може да поиска възстановяване на средствата.
 
ко все пак не искате ваучер, опитайте се да потърсите друго гъвкаво решение, като се свържете с организатора на събитието", съветва Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център в България.

Авиокомпании отказват да връщат пари за билети

Първо проверете сайта, откъдето сте купили билетите - най-вероятно вече има обявена информация и съвети какви са възможните опции. Там ще намерите и имейл или друг начин за връзка с продавача.

Ако не успеете да се свържете с продавача на билети или с организатор на събитието и те се намират в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да ни потърсите за безплатна помощ и съдействие, като подадете жалба към ЕПЦ България, казва още тя.

istock
istock

Информация за подаването на жалби към Европейския потребителски център вижте тук.
 
За закупени онлайн билети може да се използва и Европейската онлайн платформа за решаване на спорове - тук.

Ако търговецът се съгласи да участва в помирителното производство, съответната жалба ще бъде прехвърлена на орган за алтернативно решаване на спорове.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg