В САЩ, където се заражда т. нар. “Черен петък“ се появяват неправителствени организации, които отчитат стреса, свързан с него за толкова вреден, че призовават американците да трансформират този ден в “ден без покупки“.
Какви са психологическите аспекти пир пазаруването на промоция?
Как да различаваме некоректни онлайн сайтове при покупка
“Жените обичаме да пазаруваме, това е факт, но реално чисто човешката психика е много податлива на кукичките, които се хвърлят в търговските обекти и рекламите. Самото пазаруване е свързано с едно незабавно възнаграждаване и чувство на удоволствие. Вдига се допаминът. В този стресов живот, който живеем, най-бързото удоволствие са храната, интернет и алкохолът. Една покупка прави същото, каквото прави чаша алкохол“, казва психотерапевтът Кремена Станилова.
“Импулсивната покупка води до осмисляне впоследствие, докато планирането и осмислянето трябва да бъде преди действието. Когато осмислянето идва впоследствие, човек не винаги е доволен от това, което е направил, защото няма здрава проверка на реалността“, посочва още тя в интервю за БНР.
„Когато човек е стресиран, е много по-склонен да търси някакъв материален обект, който да вдигне допамина. “Черен петък“ използва точно това – вземи нещо на по-ниска цена. Това активира чувството, че сме на печалба и състезателното начало – да стигна пръв“, казва още тя.
За какво да внимавате при покупка на Черния петък
Как да включим защитните механизми?
“Първо, трябва да се запитаме – имам ли нужда от това наистина, или го правя, защото мога да си го позволя? Друго, за което трябва да мислим е пазаруването на кредит. При него стоката не е наша, когато влезе в дома ни. Тя продължава да бъде на магазина и на банката, която ни е отпуснала пари“, посочва още Станилова и набляга:
“Друго важно нещо е да не ползваме кошница при пазаруване, защото тя зове – “напълни ме“!“
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0