От години търговците обявяват “Черен петък“ не само през последния петък на месец ноември, говорят за “Черна седмица“ и дори “Черен месец“. Онлайн магазините се надпреварват да примамват клиенти с най-различни промоции.

За какво е важно да внимаваме, ако сме решили да купим подарък, или нещо за себе си по време на кампанията за голямото пазаруване?

За какво да внимавате при покупка на Черния петък

“Винаги трябва да проверяваме кой е търговецът, от който искаме да купим нещо. Не само сега, но сега трябва да сме особено бдителни. Има огромни количества стоки, които ни заливат отвсякъде, като намаления и изгодни сделки “, казва пред БНР Соня Спасова от “Европейския потребителски център“:

“Не на всички сайтове има подобни знаци, но за всички електронни магазини, които предлагат стоките си в ЕС, е задължително да има информация за фирмата, която стои зад този онлайн търговец.

istock
istock

Това означава – наименование, адрес, начин за връзка, имейл и телефон. Когато разглеждаме сайта и попаднем единствено на контактна форма, ще ни бъде много трудно да се свържем с търговеца, не само заради оплакване, а и при нужда за уточняване на размери, цветове и т.н. Задължение на потребителя е да провери каква е фирмата, която му предлага стоката. Така ще избегне неприятни изненади“.

Проверяват магазините за намаленията на цените

Обратна връзка…

“Това, че няма форма за обратна връзка на сайта, не означава винаги, че търговецът е некоректен, но може да подскаже, че трябва да се внимава повече. Добре е да се провери дали е оставен отзив във форуми и в интернет сайтове. Има различни безплатни търсачки, чрез които можем да проверим и кога е създаден този сайт, както и дали има натрупани негативни коментари“, казва още Спасов:

Няма списъци с некоректни сайтове. В различните държави се създават подобни сайтове за конкретните държави, неофициални списъци т. нар. “стена на срама“, които по някакъв начин информират потребителите, че даден търговец е постъпил некоректно, но няма списък, в който  може да се провери“.

Мамят клиенти с липсващи стоки на промоция

Къде да проверим?

“Ако потребител се съмнява, може да провери в Търговския регистър на съответните държави за информация за фирмата. Ако някой иска да си купи кола, или нещо, което е по-голямо и влага повече пари в тази покупка, например. Ако потребителят не е доволен от стока, която е купил или поръчал от търговеца извън България в рамките на ЕС, може да се обърне първо към търговеца с искане за съдействие и ако не получи такова, може да се обърне към Европейски потребителски център в България, нашите услуги са безплатни“, казва още Спасова и подчертава:

Ако става въпрос за търговец в рамките на България, може да се обърне за съдействие към Комисия за защита на потребителите“.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg