Очакваме законов текст, който  да регламентира промоциите, освен корекция на поведението на мобилните оператори. Това заяви пред БНР Богомил Николов от „Активни потребители“.

Преди Нова година са изпратени две жалби до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията относно нелоялни практики на мобилните оператори.

Оплакваме се най-много от монополни дружества


„Промоциите няма да ги намерите в нито един закон, нямат легална дефиниция. Промоцията започва да се използва по най-различни начини“, коментира той. 

Според него вече всеки договор е промоционален, като промоцията се е превърнала в практика и стандарт. Не може да се види основната цена за определен пакет, тъй като когато искаме да изберем договор се виждат само цени на промоции, без нищо друго, заяви Николов. 

„Непромоционалната цена остава загадка. Това е нашата основна претенция към операторите“, обясни той. 

Как мобилните оператори заблуждават клиентите

Когато договорът предстои да изтече ни атакуват кол центровете на операторите, които "започват да обясняват на хората, че цената ще тръгне нагоре, само че по начин необясним за потребителя". 

istock
istock

„Практиката е такава, че потребителят подписва договор за промоционален продукт, след което като изтече срокът му той се превръща в безсрочен при доста неясни условия – те са онова плашило, което започва да се използва след това като аргумент за подписване на нов договор."

След двугодишен договор на промоция, тарифите се изменят и вече не може да се ползва същия план, тъй като е заменен с нов, а този новият план задължително ще бъде на по-висока цена, отчита той. 

Какво да направя, ако сметката ми за мобилен телефон е неправилна

"Вероятността да си запазите условията е нищожна", твърди Николов.  

Той посъветва когато хората ходят в клиентски центрове, особено по-възрастните, да не са сами, за да може да има свидетели на „заблуждаващата консултация“ и по-лесно да се докаже и наложи санкция.

В закона санкциите за нелоялни търговски практики са много ниски – до 50 хил. лв. при повторно нарушение. Според него това е неадекватно на икономическите интереси на големите компании като мобилните оператори:

КЗП: Внимавайте и оглеждайте покупките

„КЗП е наложила около 30 такива санкции за миналата година на мобилни оператори. Очевидно е, че тези санкции въобще не отразяват изкушението от печалбата, която е в пъти по-висока“.

Богомил Николов направи сравнение с Германия, където горната граница на глобите се измерва в милиони, а освен това при неизпълнение на разпоредба на забрана за нелоялна практика, управителят на дружеството може да бъде наказан с лишаване от свобода до 2 години. 

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg