Над 130 хил. лв. е сумата, върната на потребителите след намесата на Европейския потребителски център България при проблеми с търговци от други страни в ЕС, Исландия,  Норвегия и Обединеното кралство.

Това показват данните на центъра за изминалата 2020 година. Малко по-малко от половината сума – около 50 000 лв., са получили обратно пътниците с наша помощ като възстановяване на стойността за неизползвани билети след анулирани полети от страна на авиокомпаниите заради пандемията, както и при други проблеми във въздушния превоз.

В общата сума са включени още и парите, които са получили обратно потребителите, които са потърсили помощта на ЕПЦ България, защото са поръчали стоки онлайн, платили са ги, но след това са ги върнали, а търговецът не е искал да съдейства и да възстанови сумата. Центърът е помагал и за възстановяване на суми и при други проблеми при онлайн пазаруване, наем на коли, при резервации в хотели от друга страна в ЕС или при отменени събития. 

Една от най-големите суми , която сме успели да договорим с търговец през 2020 г. е от над 4600 лв., дадени от потребителка за самолетен билет от Шанхай, Китай, към София чрез посредник. Потребителката не получава билета, но парите са изтеглени от сметката й, като едва след намесата на мрежата от ЕПЦ успява си ги върне обратно.

Успяхме да помогнем и на потребител и семейството му да получи обратно друга голяма сума – над 3300 лв., след като семейството не може да ползва направена резервация в хотел в Австрия. Семейството плаща за почивка през април 2020 г., когато няма възможност за каквито и да е пътувания. За Европейски потребителски център няма малки и големи случаи.

istock
istock

Опитваме се да помагаме при всеки проблем, за който ни потърсят хората, независимо дали става дума за 4 лв. или за 4000 лв., обяснява Соня Спасова, директор на центъра.

През 2020 г. освен за връщане на конкретни суми, ЕПЦ България е помагал на потребители и при отказана рекламация или при липса на друго съдействие от страна на търговците.

Заявявайте връщане на онлайн покупка в писмена форма, а не само по телефона

Успоредно с разглеждането на жалби екипът на центъра залага изключително много на превенцията и дава консултации по телефон, имейл или на място в офиса, организира различни информационни кампании и провежда онлайн лекции.

Потребителите винаги трябва да се обърнат за съдействие първо към търговеца, от където са купили билета за отменения полет или пък стоката, с която имат проблем.

5 стъпки, които от потребителския център препоръчват, когато купувате самолетни билети или стоки онлайн
 

- Важно е да се уверите, че следите регулярно официалните източници на информация, която има значение за плановете ви да пътувате - какво включват актуалните мерки за безопасност, прилагани от превозвача, както и в съответната държава.

istock
istock

- Препоръчително е да следите входящите съобщения в имейл адреса, заявен за връзка с авиокомпанията или агенцията, включително и папка СПАМ, както и официалния сайт на превозвача.

- Съхранявайте на достъпно място копие от всички документи, свързани с резервацията ви, независимо от типа транспорт - копия от билети, платежни документи и кореспонденция с търговеца.

-  Ако пазарувате от електронен търговец, уверете се добре кой е той, проверете отзивите за фирмата от други потребители и най-вече как да се свържете с него при въпроси или проблеми.

-  Проверете каква е крайната цена на поръчката, дали е необходимо да платите транспортни разходи, както и какви са условията за връщане на стоката, ако все пак размислите и решите да се откажете от нея.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg