2025 година ще продължи да доказва, че дигиталният маркетинг се променя толкова динамично, че поставя бизнеса пред все по-сложни и по-сложни предизвикателства. Дори най-добрите стратегии могат да се натъкнат на “препъни камък”, който да доведе до загуби на постъпления и до забавяне или дори спиране на растежа. С екипа на Trackian събрахме 7 ключови проблема, с които собствениците на онлайн бизнеси, афилиейт сайтове, рекламни и дигитални агенции се сблъскват, и решенията, които могат да помогнат за преодоляването им.

1. Фрагментиране на данните от различните маркетингови канали

Проблем: Фрагментирането на данни е най-големите предизвикателства, пред които са изправени специалистите по маркетинг. Информацията обикновено е разхвърляна в много силози - социални мрежи, инструменти за автоматизация, Google Analytics и т.н. Това прави невъзможно цялостното и пълно разбиране на ефективността на кампаниите в дигиталното пространство. Екипите прекарват часове, опитвайки се да обединят данни ръчно, което увеличава риска от грешки и пропуски. Освен това липсата на цялостен анализ води до пропускане на ключови възможности за оптимизация и затруднява вземането на информирани решения. Много често това фрагментиране означава и пропускане на „червени сигнали“, като ниска ефективност на определени канали или неправилно разпределение на бюджетите.

Решение: Инвестицията в централизирани системи за анализ и обработка на информацията е критично важна. Инструменти като Tableau, Power BI или Google Data Studio могат да консолидират данни от различни източници и да предоставят интегрирани отчети - но бъдете нащрек. При тях винаги съществува възможността за човешка грешка. Огледайте се за SaaS решение, което обединява всички силози на информация в единна платформа, като е най-добре това да става в единно табло - за да имат маркетинговите екипи бърз и обобщен поглед върху цялата информация.

2. Неефективно проследяване на разходите и анализ на рентабилността

Проблем: Нерядко бизнесите срещат трудности при изчисляването на реалната възвръщаемост на инвестициите при маркетинговите си кампании. Много канали (като например, различните социални мрежи, показването при търсене, имейл маркетинга и т.н.), допринасят по различни начини за клиентските решения. За съжаление нелинейните пътища, по които дадена конверсия се реализира, превръщат в сложна и дори понякога непосилна задача, определянето на техния индивидуален принос. Липсата на подходящи модели за атрибуция допълнително затруднява бизнеса, като води до грешни изводи относно ефективността на рекламите във Facebook, Google Ads и т.н. Така компаниите не успяват да оптимизират маркетинговите си бюджети правилно, а това често води до прахосване на средства без видими и конкретни резултати.

Решение: За да преодолеете този проблем, разработете комплексни модели за атрибуция, които отчитат както маркетинговите разходи, така и оперативните и режийните разходи. Инструменти като HubSpot предоставят решения за по-точен анализ на приходите, като същевременно включват данни за всички канали. Цените на повечето такива инструменти обаче са доста солени и на практика са недостъпни за 98% от онлайн бизнесите. А за успеха в дигиталното пространство подобни решения са критични. Проучване на Gartner разкрива, че само 52% от мениджърите в маркетинга могат да докажат истинската стойност на усилията си и да получат признание за приноса им към бизнес резултатите.

3. Интегриране на AI за обобщение на резултати, прогнози и препоръки

Проблем: Изкуственият интелект направи (а и ще продължи да прави) истинска революция в дигиталния маркетинг. Неговата ефективност обаче зависи от качеството на въведените данни. В много случаи компаниите въвеждат за обучение и/или за анализ от AI неточна или непълна информация. Както наскоро чухме в уебинар на SERP Acad., за да работи един модел правилно той трябва да получи прецизен контекст. Ако си позволим отклонения това ще доведе до подвеждащи резултати и понижаване на ефективността му. Освен това, ако AI се използва неправилно или за неподходящи процеси, резултатите могат да са разочароващи. Това създава недоверие към използването на тази технология и намалява ефективността на предложените в колаборация с нея маркетингови стратегии.

Решение: Осигурете чисти, точни и последователни данни за изкуствения интелект. В тази информация да дава по-добри заключения и/или обобщения, особено при генериране на препоръки за оптимизация, попълване на липсващи продуктови описания или дори управление на инвентара. Също така, не забравяйте, че AI е само инструмент, който се нуждае от човешка проверка и от човешка креативност, за да е достатъчно ефективен. Маркетолозите трябва редовно да преглеждат прогнозите и препоръките на AI, за да гарантират, че са съобразени с бизнес целите.

Freepik
Freepik

4. Канибализация на платено и органично търсене

Проблем: Канибализацията се случва, когато платените реклами и органичните резултати в търсачките таргетират едни и същи ключови думи или аудитории. Така бизнесите не само губят средства от бюджетите си, но и се затрудняват да определят кой канал допринася за конверсиите, при осъществяването на такива. Проблемът се задълбочава, когато наблюдаваме припокриване на аудиторията, което води до ненужна конкуренция между SEO и платените кампании. Това на практика води не само до загуби на маркетингов бюджет, но и до невъзможност да се извлече максимума от всеки дигитален канал.

Решение: За да избегнете канибализацията, е важно да разграничите стратегиите за SEO и платените реклами. Например, използвайте платено търсене за висококонкурентни или транзакционни ключови думи, докато дългите ключови фрази или запитванията с цел допълнително намиране на информация могат да преминат към Organic. Освен това, редовно анализирайте данните от GA4 и рекламните платформи, за да идентифицирате потенциални припокривания. Редица инструменти, най-вече тези, които разчитат на LLM, могат да ви помогнат в случая, като крайният избор зависи от това, кой е най-добрият за бюджета, който сте готово да отделите. 

5. Ограничения за вземане на решения в реално време

Проблем: Живеем в изключително динамична действителност, в която скоростта е от критично значение. Липсата на данни в реално време обаче често води до забавяне на решенията. Когато маркетинговите екипи базират стратегиите си на остаряла или непълна информация, рисковете от пропуски са огромни. Това може да означава, че кампании се насочват към грешната аудитория или че не се реагира адекватно на промени в поведението на клиентите. Липсата на гъвкавост намалява ефективността и едновременно с това възможността за корекции в хода на изпълнението на кампаниите, което неминуемо води до загуби на бюджет.

Решение: Внедряването на платформи за анализ в реално време или дори персонализирани решения е критично. Тези инструменти предоставят актуална информация за ефективността на кампаниите, поведението на клиентите и пазарните тенденции. С тяхна помощ маркетинговият отдел може да промени и адаптира стратегиите си, да оптимизира бюджета и да стане адекватен на бързо променящите се пазарни условия. Освен това, комбинирането на тези данни с AI инструменти за прогнози прави възможно предвиждането на тенденции и подобряването на дългосрочните резултати. Според проучване на McKinsey, управляваните данни от организации имат 23 пъти по-високи шансове да привлекат нови клиенти и е 6 пъти по-вероятно да ги задържат.

6.  Неизползване на автоматизация за повтарящи се задачи

Проблем: Много маркетолози все още изпълняват рутинни и повтарящи се задачи ръчно -  генериране на отчети, следене на ключови показатели, управление на рекламни кампании, създаване на елементарно съдържание и т.н. Това намалява производителността и ефективността им като отнема от времето им, пречейки им да се съсредоточат върху ключови стратегически инициативи. Вместо това те са погълнати от административни задължения.

Решение: Внедрете платформи за автоматизация, които да поемат рутинните задачи. Използвайте AI и machine learning за автоматично генериране на отчети, мониторинг на кампании и дори оптимизация на рекламни бюджети. Така ще се даде възможност на маркетолозите да се фокусират върху по-важните, стратегически дейности, които могат да носят растеж на бизнеса и допълнителни печалби.

7. Неспособност да се адаптирате към бързо променящите се потребителски нагласи

Проблем: Клиентите променят навиците си не само бързо, но и радикално. Много бизнеси не успяват да реагират своевременно и продължават да разчитат на остарели стратегии, които не съвпадат с текущите предпочитания на аудиторията. Например, потребителите започват все по-често да предпочитат кратки видеа (възходът на TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts и т.н.), а компаниите продължават да карат специалистите си да произвеждат безумно дълги текстове за блоговете им (които, нека бъдем честни, в повечето пъти се четат по диагонал). 

Решение: Бъдете гъвкави и иновативни, когато става въпрос за съдържание. Създайте стратегии за адаптиране към новите формати и оптимизирайте. Например, видео оптимизацията ще ви помогне да създавате адекватни формати и да намирате аудиторията си във втората по-големина търсачка в света - YouTube. Използвайте анализи в реално време, за да следите какви нови тенденции възникват и как потребителите взаимодействат със съдържанието. Така контентът, който създавате, ще отговоря на различни потребности и вкусове на аудиторията. 

Решенията за всички проблеми са само на един клик разстояние. Може да се свържете с екипа на Trackain и да научите повече. Помнете: Успехът в дигиталния маркетинг идва при тези, които анализират данните, адаптират стратегиите си и остават фокусирани върху резултатите. И не забравят какво е казал Уилям Едуардс Деминг - "Ние вярваме в Бог. Всички останали трябва да носят данни." 

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase