По повод Международния ден на възрастните хора, Комисията за защита на потребителите припомни някои по-важни съвети за предпазване от адресираните основно към това поколение търговски практики, които невинаги водят до удачни решения.

Институцията отчита – както в своята контролна дейност, така и в информационните си кампании – необходимостта от специални грижи за защита потребителските права на по-възрастните хора.

Особено в сферите телекомуникации и финансови услуги, при продажбите по време на презентации или от телешопове и пр.

За какво трябва да се внимава при пазаруването от промоции?

Трима работещи в България подкрепят един пенсионер

Анонсите за отстъпки в най-голяма степен привличат вниманието на по-възрастните потребители. Те разполагат с повече време, събират и анализират поставяните в пощенските им кутии и в търговските обекти промоционални брошури.

iStock
iStock

Понякога обаче пропускат да сравнят цените на стоките с намаление в дадения търговски обект с редовните цени, на които същите тези стоки се предлагат в други магазини. Така могат да се заблудят, че спестяват купувайки нещо в промоция, но всъщност да се окаже, че не е съвсем така, тъй като същото това нещо се продава на друго място без намаление, но по-евтино.

По-важно от процента на отстъпка е проучването на пазара, което позволява да се намери необходимото на най-добрите цени в момента, независимо от това дали е намалено или не.

Другото, за което трябва да се внимава при пазаруване от промоции, е дали на касата се маркира намалената цена. Понякога търговците не въвеждат в системата си новите цени и продават стоките на редовните им цени, което е нелоялна практика – нещо, за което КЗП следи и санкционира. Потребителите също трябва да внимават, за да не бъдат подведени и ощетени.

iStock
iStock

Получаване на пенсия с пълномощно

Уловките на презентациите с подаръци 

По-възрастните потребители са по-склонни да откликват на покани за презентации на различен тип продукти – от такива с „благотворно въздействие върху здравето” до домакински електроуреди. Обещанията за изгодни покупки изкушават немалка част от тях да платят на момента за нещо, което впоследствие да се окаже грешна инвестиция.

Важно е да следите доколко е надеждна представяната информация или по-скоро се набляга на някакви чудотворни качества на предлаганите продукти. При най-малко съмнение потърсете сигурни доказателства за твърденията и нито за миг не се чувствайте неудобно да не купите нищо.

Обмисляйте покупката! Решите ли се на нея, трябва да знаете, че имате 14-дневен срок за размисъл, в който – ако не ползвате продукта – можете да се откажете от него. За целта трябва писмено да заявите това пред търговеца и да му върнете обратно стоката.

iStock
iStock

Внимание! Нямате право да се откажете от продукти, които поради хигиенни съображения не могат да бъдат върнати. Или пък такива, които са изработени по конкретни поръчки – напр. матрак. Затова предпочитайте наличните продукти със стандартни параметри.

Особено внимателно подхождайте в случаите, в които покупката е съпроводена с отпускането на заем!

Телепазарните прозорци

Осигуровките ни са вид данък

Те също са предпочитано „място“ за покупки от хората от „третата възраст“. Както презентациите, така и рекламните спотове по телевизията наблягат върху определени качества и предимства на предлаганите за продажба продукти.

Но по закон преди покупката търговецът е длъжен да Ви предостави подробна информация за техните съществени характеристики, да напомни за двугодишната законова гаранция и за правото на отказ в 14-дневен срок след доставката им.

Тъй като по този начин предимно се продават стоки с по-ексцентрични функционалности или по-необикновени свойства, трябва да се обръща внимание дори на дребни детайли от типа на този дали например, роботът за почистване работи с батерии или се включва към мрежата, колко време издържат тези батерии и пр., за да сте наясно с всички важни обстоятелства около избраната от Вас стока. Обърнете внимание и на това дали телефонът за поръчки е импулсен и колко ще Ви струва разговорът по него.

iStock
iStock

Намаленията – не по-кратки от ден и не по-дълги от месец

Когато подписвате договори за телекомуникационни услуги…

Най-важното е да не се предоверявате на устните разяснения на консултантите и да не се съгласявате да подписватe документи в офисите на крак преди да се уверите с какво точно ще се ангажирате, какви услуги ще получите и колко ще заплатите за тях.

Задължително е да прочитате внимателно и изцяло предложените Ви договори и общите условия към тях.

Срещнете ли затруднения с разбирането на някои от клаузите, не се колебайте преди да положите подписа си да се консултирате поне със свой близък, а при необходимост – и с независим специалист.

По отношение на устройството – за предпочитане е да се въздържате от телефон с повече от необходимите Ви функции.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg