Предизборните програми на големите германски партии не разкриват как ще се справят с предизвикателствата при финансирането на пенсионната система, показва анализ на института ifo, свързан с програмите на Алтернатива за Германия,  Християндемократите, Съюз 90/Зелените, Германска социалдемократическа партия - ГСДП. 

„Всички основни партии очевидно се стремят да избегнат потенциалното напрежение върху пенсионерите и вместо това да прехвърлят тежестта върху настоящите и бъдещите вносители“, казва Йоахим Рагниц, управляващ директор ifo Dresden.

Предизборната програма на ГСДП предвижда постоянно ниво на пенсия без по-дълъг трудов стаж. „Съгласно това предложение разходите за застаряването на населението се налагат единствено на поколението в трудоспособна възраст, което трябва да ги поеме чрез по-високи вноски или данъци“, казва Марсел Тум, директор на ifo Dresden. Съответно процентът на вноските ще се повиши с 1,5 процентни пункта до 22,7 процента до 2045 г.

Съюз 90/Зелените също се застъпва за стабилно пенсионно ниво и се противопоставя на повишаването на възрастта за пенсиониране над 67 години. Освен това държавните служители и самостоятелно заетите лица трябва да плащат в пенсионната система в бъдеще, а капиталово финансираната пенсия трябва да бъде въведен под формата на „фонд на гражданите“. Остава обаче неясно как може да се осигури краткосрочното финансиране на пенсиите. „По-специално, разширяването на задължителното пенсионно осигуряване към държавните служители скоро ще доведе до двойна тежест върху публичните бюджети, които след това ще трябва да поемат както текущите пенсионни плащания, така и вноските за активните служители“, казва Рагниц.
 

istock
istock

В своя манифест ХДС/ХСС се придържат към „пенсия на 63 години“ и към възраст за пенсиониране от 67 години от 2031 г. Нивото на пенсията и процентът на вноските трябва да се поддържат стабилни „чрез икономически растеж“. „Общото увеличение на производителността и заплатите означава, че вноските ще се повишат, но в крайна сметка това ще се увеличи и с пенсионната стойност, а оттам и с разходите. Следователно просто не можете да се измъкнете от проблема с финансирането на германската пенсионноосигурителна система“, казва Тум. Другите предложения за укрепване на фирмените и частните пенсии, както и капиталов запас от държавно финансиране за деца, няма да намалят тежестта върху пенсионните фондове до 2070 г.

Предизборната програма на Алтернатива за Германия- AfD предвижда повишаване на нивото на пенсията до малко над 70 процента от последния нетен доход в средносрочен план. Това ще бъде финансирано чрез увеличаване на финансираната от данъци федерална субсидия за пенсионно осигуряване. Политиците също ще плащат в задължителния пенсионен фонд в бъдеще. Увеличението на вноските трябва да бъде компенсирано от намаления на данъка върху доходите. По оценка на изследователите на ifo предложенията биха довели до разместване на финансирането на пенсиите, а увеличението на пенсиите дори би изострило проблема с финансирането им. Ефектите от включването на политиците в пенсионноосигурителната система бяха незначителни.

Каква заплата могат да взимат български студенти и работници в Германия

Свободната демократическа партия - FDP досега се въздържаше от конкретни предложения и обещания по отношение на пенсиите, поради което в настоящия анализ не бяха включени предложения от нея.

Като ефективен начин за стабилизиране на системата за задължително пенсионно осигуряване в дългосрочен план авторите предлагат адаптиране на възрастта за пенсиониране към очакваната продължителност на живота. Това би позволило да се запази повече или по-малко стабилно съотношението между осигурителите и пенсионерите в условията на демографски дисбаланс. Освен това авторите препоръчват в бъдеще пенсиите да се коригират само така, че да отразяват инфлацията, а не темпа на растеж на нетните заплати.

istock

„Както обвързването на възрастта за пенсиониране с очакваната продължителност на живота, така и индексирането на пенсиите спрямо инфлацията са мерки, които вече са успешно въведени в други европейски страни. В Германия нито една от големите партии в момента не се осмелява да предприеме подобна реформа“, казва Тум.

През 2023 г. общите разходи за пенсии за пенсии са били 429 милиарда евро, или около 10 процента от брутния вътрешен продукт. До 2038 г. разходите за системата за задължително пенсионно осигуряване ще се увеличат с повече от 75 процента в сравнение с настоящата цифра, докато доходите, подлежащи на задължителни вноски, ще се увеличат само с 50 процента.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase