Въпреки безбройните промоции, да намерим качествени стоки на добри цени невинаги е лесна задача. Ако и вие обичате да пестите и често следите актуалните промоции в любимите ви магазини, е добре да сте запознати с някои трикове, които част от нелоялните търговци използват, за да привлекат клиенти. Също така е важно да сте наясно със своите потребителски права, за да се защитите при нужда.
Оферти-примамки в брошурите
Продавачите нямат право да рекламират стоки/услуги на много ниска цена, когато не разполагат с достатъчна наличност. Те трябва да уведомят потребителите какъв е броят на продаваните артикули и докога е валидно предложението.
Ако промоционалният продукт се изкупи след много кратък период от време, това може да е оферта-примамка. Специалните оферти би трябвало да са на склад за разумен период от време, обикновено най-малко два дни. Магазините обявяват, че стоките от брошурата са налични до изчерпване на складовата наличност.
Потребителите се страхуват от високите цени в магазина
При никакви обстоятелства обаче рекламираният артикул не бива да бъде разпродаден още в деня, в който се появи рекламата. Ако желаният от вас продукт се изчерпи по-бързо, можете да се свържете с управителя на магазина, който на свой ред да поръча стоката да бъде презаредена. При положение че това не се случи, вероятно се касае точно за т.нар. „примамка“.
Фалшиви ограничени оферти
Когато продавачите рекламират дадено предложение като валидно за много кратък срок, те може да се опитват да ви накарат да купите нещо, без да отделите време да се информирате по-добре. В някои онлайн магазини например на определени продукти тече таймер, който периодично се подновява. Не е лоялно да се твърди, че дадена оферта е ограничена във времето, когато всъщност това не е така.
Препоръчителна цена
Някои магазини, по-специално тези за електроника, обичат да рекламират отстъпки от препоръчаната от производителя цена. Внимавайте, защото много търговци обявяват твърде високи препоръчителни цени – така че намаленията всъщност са по-ниски. В този случай само внимателното сравняване на цените в различни магазини може да ви спести пари.
Кога търговецът може да не ни върне парите
„Лунни цени“
При този търговски трик намалението на цената не е реално, тъй като търговецът предварително е увеличил началната цена допълнително. Използването на „лунни цени“ е забранено, но същевременно е трудно доказуемо. И тук единственото, което помага, е сравняването на цените в различни търговски обекти.
Фалшиви безплатни предложения и специални условия
Продавачите са длъжни да съобщават действителните цени на своите стоки и услуги. Те не бива да описват платена услуга като „безплатна" или да ви предлагат допълнителна „безплатна“ услуга, когато всъщност реалната цена на подобни „безплатни“ услуги вече е включена в обявената цена.
Също така продавачите нямат право да твърдят, че ви предоставят специални права, когато в действителност вие вече имате тези права по закон.
Фалшиви предложения за награди или подаръци
Търговците нямат право да рекламират безплатни награди или подаръци и след това да искат от вас да заплатите, за да ги получите. Ако получите писмо или електронно съобщение, в което пише нещо от сорта на: „Поздравление, спечелихте награда!“, бъдете предпазливи, защото е много вероятно това да се окаже нелоялна практика.
Искат регламентиране на промоциите
Връщане и замяна на стока
При намалените стоки след продажба обикновено няма опция за връщане. Така че ако искате да замените стоки без дефекти, трябва да разчитате на добрата воля на търговеца. Но ако продуктите са дефектни, клиентът има право да подаде жалба.
Потребителите трябва да бъдат внимателни, когато стоките са намалени поради неизправност или леко замърсяване. Тогава оплакването за това е неоснователно, освен ако не е възникнал някакъв допълнителен проблем.
Поправка и последваща доставка
В случай на дефект, преди клиентът да получи парите си обратно, търговецът има право да предложи замяна или поправка на продукта. Само когато това не е възможно, клиентът може да върне стоката или да договори отстъпка.
Обърнете внимание обаче, че нямате право на възстановяване на сумата, ако проблемът е незначителен – като например драскотина върху кутийка на CD.
Стоков кредит – предимства и недостатъци при покупка на изплащане
Безплатна гаранция за всички стоки
Винаги имате право на поне 2-годишна безплатна гаранция, независимо дали сте купили стоката онлайн, в магазин или с поръчка по пощата.
Ако стоки, закупени от вас в ЕС, се окажат дефектни или не изглеждат или не работят по начина, посочен в рекламата, продавачът трябва да ги поправи или замени безплатно, да ви върне парите или да ви направи отстъпка.
Магазините или производителите често предлагат допълнителна търговска гаранция, която е включена в цената на продукта или се заплаща допълнително. Тя може да ви осигури по-добра защита, но никога не може да замени или да намали минималната 2-годишна гаранция, на която винаги имате право съгласно правилата на ЕС.
По подобен начин, ако даден магазин ви продава нов продукт по-евтино и твърди, че нямате гаранция, това означава само, че нямате никаква допълнителна защита. Винаги имате право на безплатна 2-годишна гаранция, ако се окаже, че продуктът е дефектен или не отговаря на рекламата.
Срок за рекламация
Ако стоката се повреди през първите 6 месеца, се приема, че проблемът е съществувал, когато сте я получили, освен ако търговецът може да докаже обратното. Поради това имате право на безплатна поправка или замяна, или, ако това се окаже прекалено трудно или скъпо, може да ви предложат намаление на цената или да ви върнат парите.
Как ни заблуждават с етикета в магазина
Ако стоката се повреди след 6 месеца, пак имате право на безплатна поправка или замяна, на намаление на цената или на възстановяване на заплатената сума. Възможно е обаче да се наложи да докажете, че проблемът е съществувал, когато сте получили стоката, а продавачът от своя страна е в правото си да опита да докаже обратното.
Касови бележки
За да се избегнат проблеми с рекламации, разписката за покупка трябва да се съхранява поне за периода на законоустановената гаранция от 2 години. Но дори ако касовата бележка се загуби, купувачът може да докаже датата на покупката и обекта на покупката чрез свидетели.
Внимавайте със съхранението на касовите бележки – особено за важните и скъпи плащания. Практиката показва, че има и такива, които избледняват за броени седмици и стават абсолютно нечетливи. Най-добре е да сканирате и съхранявате и електронно особено важните разписки.
Онлайн пазаруване
Всеки, който поръча стока по интернет или извън магазин (по телефона, с поръчка по пощата, от амбулантен търговец), има право да се откаже от покупката в рамките на 2 седмици, без да е необходимо да посочва причина. Носителите на данни (музика, видео и софтуер) следва да не бъдат разопаковани.
Срокът за отказ започва от деня, в който клиентът е получил продукта, и е 14 календарни дни. Той започва да тече от датата на сключване на договора (при договор за услуги) или приемане на стоките от потребителя или от трето лице, различно от превозвача.
Отказът трябва да бъде изрично деклариран, в идеалния случай писмено. Само връщане на стоката не е достатъчно. В срок от 14 дни, считано от датата, на която е бил уведомен за решението на потребителя да се откаже от договора, търговецът следва да възстанови всички суми, получени от потребителя, включително разходите за доставка.
Пазаруване онлайн - за какво да внимаваме
Защита от нелоялни търговски практики
Когато купувате стоки и услуги където и да е в ЕС – от уебсайт, местен магазин или продавач от друга страна – правото на ЕС ви защитава от нелоялни търговски практики.
Когато рекламират, продават или доставят продукти, предприятията трябва да ви предоставят достатъчна и точна информация, която да ви позволи да се информирате добре, преди да вземете решение за покупка.
Ако не ви предоставят нужната информация, действията им може да се считат за нелоялни. Знайте, че имате право на обезщетение, ако са се отнесли несправедливо с вас.
Вие сте защитени от две основни категории нелоялни търговски практики:
- заблуждаващи практики чрез действия (предоставяне на невярна информация) или бездействия (несъобщаване на важна информация);
- агресивни практики, чиято цел е да ви принудят да купите нещо.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0