Процентното намаление е това, което най-много привлича потребителите, а не цената която трябва да платят, заяви пред БНР Габриела Руменова - създател на платформата "Ние, потребителите". Тя добави, че когато купуваме трябва да сме внимателни и активни, когато избираме.

„Трябва да казваме „не“ на всички случаи, в които се опитват да ни заблудят по някакъв начин. Всъщност най-голямото наказание за търговеца е да не купим от него, да кажем на други хора, че той не е коректен. По този начин той много трудно би могъл да съществува на пазара“, каза Руменова.

КЗП: Подавайте сигнали, ако сте ощетени от търговци

По думите й, когато сме решили да купим нещо е добре да разгледаме повече търговци, които предлагат същия продукт. Руменова посъветва потребителите да бъдат внимателни, когато предоставят личните си данни.

„От „Ние, потребителите“ установихме, че в търговската мрежа върви една мода, при която се издават клиентски карти, пускат се намаления от порядъка на 3 или 5 дни, в които с такива карти можеш да си купиш всичко от обекта с минус 20%. Целта, в действителност е да се приканят хората да си извадят такива карти, за да могат в последствие да ги атакуват с различни маркетингови съобщения, а в някои случаи, ако са дали такова съгласие, да предоставят личните им данни и на трети лица“, обясни Габриела Руменова.

istock
istock

Тя припомни, че в Закона за защита на потребителите е регламентирано, че когато търговците предлагат намаление, то следва да бъде от старата цена, на която продуктът да е предлаган поне един месец преди това.

„Контролните органи трябва да бъдат активни, а потребителите могат да се спасят единствено като сравняват цените“, каза Руменова.

Как ни събират личните данни, докато пазаруваме

По думите й, в България все още не са изградени традиции в класическата онлайн търговия, в която потребителите си харесват нещо онлайн, плащат го онлайн и го получават.

„При нас виждаме го онлайн, отиваме да го видим във физическия магазин или обратното – плащаме с наложен платеж“.

Габриела Руменова посъветва, освен за цените, да следим и характеристиките на стоките, да гледаме дали имат гаранция и винаги да изискваме касова бележка. При евентуален проблем да се обърнем първо към търговеца, а след това и към контролните органи.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg