Потребителите най-често купуват фалшиви стоки в резултат на действието на нелоялни търговски практики, фиктивни намаления и измами в социалните мрежи. Тези рискове се засилват в последните два месеца от годината, които преминават под знака на очакването на традиционните кампании за Черния петък, Коледа и Нова година. Коментарът е на Габриела Руменова, основател на онлайн платформата „Ние, потребителите“.

Пред БНР тя оповести данни от глобални проучания, според които близо 70% от хората не могат да различат оригиналите от репликите. А още по-тревожното е, че около 60% от респондетите признават, че биха си купили съвсем съзнателно фалшива стока, ако тя е по-евтина. По официални данни най-често продаваните фалшиви продукти са дрехи и аксесоари, обувки, електронни устройства, хигиенни и козметични продукти.
 
По какво се разпознава фалшивата стока?

На първо място, по данните за търговеца и отзивите на потребителите за него. На следващо място е самият продукт. Фалшификатите най-често наподобяват по вид и силно се доближават до имената на оригиналните брандове, но има добавена буква или друг почти незабележим знак. Тези малки отлики би трябвало да ни подскажат за измамата. Цената е друг ориентир, но трябва да се има една наум. Търговците са изобретателни и често си служат с трикове, например обявяване на кампании за намаления, уж по повод на разпродажби, годишнини, различни празници и др. Тогава посочват близка до реалната цена на оригиналната стока и обущават огромни отстъпки от порядъка на 80 или 90%. Това е много съмнително, защото рядко голям световен бранд би намалил толкова много цените си.
 
Рисковете се засилват през ноември и декември

В последните месеци от годината, които са запазено време за големите отстъпки, рисковете от измами онлайн са най-много. Точно тогава масово се създават фалшиви страници в социалните мрежи и се пускат сайтове за продажби, които имат за цел продажба на некачествени и фалшиви стоки или измами, свързани с кражба на лични данни и източване на банкови сметки.
 

istock
istock


Как да познаем фалшиви страници в социалните мрежи?

Тези страници имат много малък брой последователи, публикации и коментари от потребители. Често липсват коментари от разкрили измамата потребители, защото са били изтрити от модераторите. Снимките на тях са откраднати от официалните източници, взети са от банки или са с изключително ниско качество.
 
Как да познаем фалшивите сайтове за продажби?

Тези сайтове обикновено са новосъздадени, с много лош интерфейс и лош правопис от гледна точка на език и стил. Снимките отново най-често са взети от официалните електронни магазини, свалени са от банки или са с подозрително ниско качество.

КЗП предупреждава: Бум на измамни онлайн магазини

Защо не трябва да купуваме фалшиви стоки?

Имитациите обикновено са с по-ниско качество, а някои от тях могат да се окажат опасни. При електроуредите например, неправилно изчислени вериги може да предизвикат къси съединения и пожари. Сделките с фалшиви стоки нанасят имиджови и икономически щети на оригиналните брандове, самите стоки.
 
Сигнали до „Ние, потребителите“ за онлайн измами с фалшиви стоки

Дамата си е закупила от Facebook бельо, което уж е било от световен бранд. Подвела се е, защото извършилото измамата лице е използвало оригинални снимки на моделите, свалени от официалния сайт на марката. Цената пък е била представена „по повод 136-годишнината на фирмата“ с огромно намаление – 80-90%, което се извършва от редовна цена, много близка до тази на оригиналните продукти.
 
В друг случай господин е закупил парфюм на своята съпруга с идеята да я изненада, а се оказало, че е фалшив. Дори бил в разфасовка, каквато не се предлага от оригиналния производител.
 

istock
istock

Какви са правата ни при закупуване на фалшиви продукти?

Ако попаднем на фалшиви продукти, трябва да се опитаме да ги върнем на търговеца и в никакъв случай да не ги ползваме, защото може да се окажат опасни. Наш граждански дълг е да предупредим колкото е възможно повече потребители и да сезираме контрлоните органи.
 
Има риск и от фишинг атаки

В периоди на по-интензивни онлайн покупки, какъвто е краят на годината, се активизират интернет измамниците. Организират се масови кампании за фишинг атаки, които обикновено се реализират чрез разпращане на съобщения за уж чакащи пратки в куриерски служби. Целта обаче е да бъдат “уловени” жертвите да последват активна връзка и да се съберат техни лични данни.

 За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase