През 2021 г. недостигът на стоки и повишаването на цените ще бъдат най-големите предизвикателства в търговията. Тази година обаче може би е препоръчително да започнете да купувате подаръци възможно най-скоро, тъй като от началото на годината се наблюдава драстичен недостиг на складови наличности и повишения на цените. Това се посочва в проучване на сайт за онлайн пазаруване в страната, който за седми път изследва плановете и навиците за пазаруване сред пълнолетните.

Експертите предупреждават, че изборът също е ограничен за много продуктови категории - особено на пазара на техника - поради стагнацията на азиатското производство в резултат на коронавируса, и забавянето на международния морски транспорт.

Общо взето тазгодишният коледен сезон може да е по-скъп, но по-скромен по отношение на промоциите и избора в сравнение с миналата година. В същото време се очаква промоциите на Черния петък да продължат през целия ноември.

Тази Коледа планираме да закупим подаръци за поне 7 души на средна обща стойност 358 лева, като и този път основна роля ще играе онлайн пазаруването. В същото време нарастващият недостиг на стоки и постоянното покачване на цените могат да се превърнат в предизвикателство за купувачите, Според проучване на база 867 отговорили, българският интернет потребител планира средно 358 лв. за коледни подаръци тази година, което е увеличение от едва 7 лв. спрямо 2020 г.

Разходите за коледни подаръци могат да достигнат до 19% от средния нетен месечен доход на  едно домакинство. Цели 27% от близо 360 левовата рамка са посветени на подаръци за децата.

През 2021 г. средният разход за подарък е 54 лв., което е с 22 лв. под средната стойност на подарък за миналата година. Това обаче не е изненадващо, тъй като тази година планираме да поднесем подаръци за Коледа на повече хора.

Pazaruvaj.com
Pazaruvaj.com

Докато списъкът с хора, на които купуваме подаръци, намаля от средно 10 души на 5 души през 2020 г. в сравнение с 2019 г., през 2021 г. планираме да купим коледни подаръци за повече наши близки – средно 7 души. Като се има предвид разширяващият се кръг от хора, за които планираме подарък, доколкото епидемиологичната обстановка го позволява, отново ще се осмелим да се срещнем с близките си по празниците лично.

Основната група хора, на които ще правим подаръци, отново ще бъдат членовете на тесния семеен кръг: 62% от анкетираните планират да купят подарък предимно за своя партньор, съпруг или съпруга, 56% - за майка си, 54% - за детето/децата си, 36% - за баща си, и също 36% приготвят изненада за братята и сестрите си. В същото време Коледа не може да мине без радостта за децата: близо 27% от 358-те лева ще се изхарчат за детски подаръци.

Кризата удря пазара за Черния петък

COVID-19 преначерта и гамата от хитови продукти през миналия коледен сезон, като трите най-популярни категории подаръци преди година бяха облеклото (48%), грижа за красотата и козметика (38%) и играчки (36%).

Тази година търсенето на битова електроника е най-високо (52%). На второ място е облеклото (45%), на трето място са обувките (35%), а на четвърто място са 34% мобилните телефони, таблети и техни аксесоари (калъф, селфи стик, стойка и др.) .

Pazaruvaj.com
Pazaruvaj.com

Всичко остава същото: по отношение на подаръците миналата година водеше онлайн пазаруването, тази година бихме разгледали повече стоки в моловете, но възпиращият фактор е голям.

През 2020 г., поради епидемиологичните ограничения, покупката на коледни подаръци се случваше в много по-голяма степен онлайн, отколкото през която и да е предходна година.

За съжаление, страната ни все още не може да си отдъхне, епидемиологичната криза не е приключила. Въпреки това през празничния сезон на 2021 г. в сравнение с миналата година по-малко хора планират да купуват подаръци от онлайн магазини 75% през 2021 г., спрямо 82% през 2020 г.), затова пък по-скоро бихме предпочели да разглеждаме лично в търговски центрове и молове (47% през 2021 г., спрямо 43% през 2020 г.), в традиционни магазини, специализирани магазини, супермаркети (27% през 2021 г., спрямо 25% през 2020 г.). Вижда се, че тази година хората биха искали да участват по-активно в треската за пазаруване за Коледа и да изживеят празничната атмосфера, но все още се сдържат.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg