През 2024 г. българите са инвестирали повече време и средства в пътувания, забавление и дигитални развлечения – това сочат данните на Пощенска банка за потребителските навици на клиентите, като се отчита сериозен ръст в използването на дебитни и кредитни карти за изминалата година.

Анализът на цифрите показва, че през 2024 г. българите са пътували повече, като трансакциите с дебитни и кредитни карти към авиокомпаниите са се увеличили с 20%. Това са само част от данните, които демонстрират, че през изминалата година българите са инвестирали активно в преживявания и нови емоции.

Чувствителен ръст от 40% се регистрира в покупките на дигитални услуги и продукти, свързани с развлечения, като софтуерни приложения, игри и платформи с аудиовизуално съдържание, осигуряващи достъп до филми, музика и книги. Тази тенденция е част от глобалната трансформация, която свидетелства за все по-ускорена дигитализация и променя всекидневието и навиците на потребителите.
Цифрите потвърждават, че шопингът продължава да е сред любимите занимания на българите – с около 25% нарастват трансакциите в магазините за облекла, а покупките на книги, списания и специализирана литература също са се увеличили с 16%.

През изминалата година още по-активни в плащането с карти са станали младите хора на възраст между 19 и 30 години. При тях се регистрира ръст от 44% на трансакциите.

„Наблюдаваме трайно нарастване в предпочитанията на клиентите ни към картови и онлайн разплащания, а също така отчитаме ръст при използването на дигитализирани карти в мобилни портфейли. Всяка 6-та картова трансакция е направена с дигитализирана дебитна или кредитна карта. А всяка 3-та трансакция с дебитна карта през 2024 г. е в интернет. Клиентите ни все повече оценяват удобството, сигурността и допълнителните предимства, които дебитните и кредитните карти предлагат.

Взимат ни по-високи такси за теглене на пари

Показателно е, че за поредна година банката отчита възходяща тенденция при трансакциите с дебитни карти на месечна база, което показва, че клиентите ги разпознават като основно разплащателно средство и все повече ги използват за ежедневните си покупки. Устойчивият ръст в тези сегменти е резултат от нашите постоянни усилия за подобряване на потребителското изживяване“, коментират от Пощенска банка.

Данните от анализа сочат, че 80% от броя трансакции с дебитни карти са за покупки, което показва, че потребителите оценяват високо предимствата и сигурността на разплащанията с карти, както и целенасочените инициативи, които институцията реализира с цел насърчаване използването им.

к

30% от покупките с дебитни карти са в чужбина, докато при кредитните карти този процент е 40.

Друг факт от статистиката е, че покупките, направени в големите вериги супермаркети и хранителни магазини, запазват, както и през предходната година, най-голям дял в общия обем покупки с карти, а именно 27%.

Особено активно клиентите са използвали своите кредитни карти и на места, на които са имали възможност да се забавляват и да прекарват приятно свободното си време, посещавайки ресторанти, заведения и барове, като делът на броя трансакции в тези обекти нараства от 16% през 2022 г., на 18% през 2023 г. и достига 20% през 2024 г. Аналогична е и тенденцията при дебитните карти.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase