Общо 81% от пълнолетното население на България използва интернет ежедневно, а още 5% - поне веднъж седмично. Това представлява над 4,7 млн. пълнолетни граждани, с лек превес на жените (91% спрямо 86% мъже) и видими разлики между поколенията (100% от т.нар. поколение Z ползват интернет ежедневно спрямо 73% от хората над 60 години).
От ползвателите на интернет близо 70%, или 3,3 млн. души, са пазарували онлайн през второто полугодие на 2023. Данните показват, че жените са по-склонни към по-висока честота на покупки в интернет. Представителите на поколението Х са най-активни при онлайн пазаруването, както и жителите на София и големите градове.
Основното устройство за осъществяване на онлайн покупки вече е смартфонът. Най-често купуваните онлайн продукти са дрехи, обувки, козметика, книги и учебници, домакински електроуреди и др., а най-предпочитаният метод за плащане остава наложеният платеж, следван, с чувствителна разлика, от банковите карти.
Разкриха мащабнa онлайн измамa
Ценово чувствителен пазар с висока степен на лоялност към предпочитаните онлайн магазини
Данните в доклада показват, че българският онлайн пазар е ценово чувствителен и значителен дял от купувачите правят предварително проучване на търсените продукти/услуги и сравнение на цени. Степента на лоялност към използваните онлайн магазини е висока, констатират от Market LINKS.
Market LINKS
Алтернативните канали чрез персонализирани съобщения са повлияли решението на много малък дял от купувачите – 8% по мейл и 3% чрез социални мрежи, което показва възможност за развитие на маркетинг комуникацията в тази посока.
Като цяло, онлайн пазарът в България е в крак с повечето световни тенденции, като търсенето на вдъхновение в социалните медии, предпочитанието на потребителите към интерактивно съдържание, автоматизацията на маркетинга и т.н. Най-новите технологични достижения при плащанията и доставките обаче са все още екзотика за местния потребител, а сигурността на плащанията и предоставянето на лични данни – сред основните бариери пред онлайн пазаруването.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0