Комисията за защита на потребителите (КЗП) е извършила 400 проверки на големи интернет сайтове и търговски обекти за близо месец по повод кампанията "Черен петък", като са установени нарушения при 6 на сто от тях, съобщиха от Комисията.
По данни на КЗП има спад в процента на нарушенията спрямо миналата година. От Комисията припомнят, че през предходните месеци организираха редица събития с други институции, на които информираха както потребителите, така и икономическите оператори за правата на техните клиенти, включително и правилата за обявяване на намаления.
Фалшиви QR кодове и изкуствен интелект: Неочакваните трикове за онлайн кражби
Установените до момента нарушения основно са свързани с неправилно обявени намаления. Търговците не изчисляват процента на намаление от най-ниската цена на стоката през последните 30 дни преди намалението, както ги задължава законът. Също така търговците означават процент намаление, което се отразява на касата, без да има каквато и да било друга информация за потребителя за новата цена.
Констатирани са и случаи, при които търговците обявяват намаление, като обявяват и срока, като формално спазват закона. След изтичане на обявения срок, вместо да се коригират цените на стоките в намаление, търговците променят само датите на намалението, уточняват от КЗП.
Най-търсените стоки без намаления на Черния петък
От Комисията дават и реален пример за нарушение - посочена е цена на стока в размер на 539,90 лв., като за "Черен петък" стоката е намалена на 349,90 лв., но най-ниската цена през последните 30 дни, от която според закона следва да се прави намалението, е 399,90 лв. Реалното намаление е 13 процента, но на сайта е обявено, че то е 35 на сто. По този начин потребителите се заблуждават, че намалението е по-голямо от реалното, като целта на търговеца е стоката да им се стори по-привлекателна за покупка на база на предоставената им заблуждаваща информация.
За подобни нарушения българските търговци могат да бъдат санкционирани с имуществена санкция до 5000 лв. Срещу търговците, които извършват дейността си от други държави членки на Европейския съюз, КЗП не може да предприеме директно действия. В тези случаи Комисията търси съдействие от контролните органи на съответната страна, които да вземат отношение по случая.
В хода на проверките за "Черен петък" тази година са установени нарушения на едни от най-големите европейски онлайн търговци. КЗП вече е уведомила органите за защита на потребителите в техните държави за предприемане на предвидените в закона действия, допълват от институцията.
Търговци ни лъжат по хиляди начини
Комисията отново призовава потребителите да бъдат внимателни и да проверят предварително търговеца, от когото пазаруват, както и да следят за промени в цените на желаните стоки, които са съмнително повишени непосредствено преди намаленията. При нарушаване на правата им, потребителите могат да се обръщат към КЗП, като Комисията се ангажира да прилага всички позволени от закона средства, за да им окаже съдействие за решаване на възникналите казуси.
КЗП започна преди месец планови проверки на множество онлайн и физически магазини за техника, облекла, обувки, кожени изделия, детски и спортни стоки и др., рекламиращи предстоящи промоции и кампании "Черен петък" в края на ноември.
Експертите от Комисията извършваха мониторинг на цените преди намалението с цел да установят случаите на фалшиви намаления, при които търговецът повишава цените седмици преди "Черен петък", за да обяви драстични намаления в дните на промоцията.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0