Фалшиви сайтове, които продават "чудодейни" лекарства и "супер продукти", правят милиони, предупреди Христо Трендафилов, директор на дирекция "Защита на потребителите при продажби от разстояние" в Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Той участва в дискусия, свързана с опасностите при пазаруване в социални мрежи и платформи за онлайн търговия и при продажби извън търговския обект. Събитието е организирано от КЗП и се провежда в Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

По думите на Трендафилов най-голямата опасност при пазаруване в социалните мрежи е свързана с това, че постове в тях се правят лесно и изчезват бързо, а именно така търговците рекламират стоката си. 

Безопасност при пазаруване: Как да избегнем трикове и подвеждащи оферти на търговците

Той посочи, че има привлекателни реклами с гръмки обещания, но в много от случаите те не са реални, а понякога има само един телефон за връзка с призив за поръчка. Трендафилов съобщи, че в КЗП има такива сигнали, а ако търговецът е честен, ще предостави максимална информация за връзка с него.  

Председателят на КЗП Мария Филипова даде два конкретни примера, при които потребители са били излъгани. Единият е на жена, купила пръстен за 2000 лева, рекламиран като такъв, който произвежда ток и може да бъде използван за самозащита. 

istock
istock

"Оказва се, че този пръстен не работи, а дамата го е купила от страница във "Фейсбук" (Facebook), която вече не съществуваше. Мястото, от което го е получила, е склад и няма как тази дама да си получи парите обратно", обясни Филипова. 

Измамни сайтове продават ментета на известни скъпи брандове

Другият случай е на семейство, което е купило стенен радиатор, като комуникацията с продавача се е осъществявала в мрежата "Вайбър" (Vyber), а търговецът е бил с никнейм "Радиатор". 

По думите на Филипова това означава, че продавачът се е криел, защото един официален търговец, който държи да развива бизнеса си, да се ползва с добро име и към него да има доверие, няма да използва такова име.

Трендафилов посъветва купувачите, преди да поръчат даден продукт, да проверят какви контакти е оставил търговецът. Според него вече е нормално и естествено всички да пазаруват в интернет, но потребителите трябва да са внимателни. 

istock
istock

"Онлайн търговията навлиза в живота ни с големи крачки и поради тази причина трябва да знаем от какво да се пазим, защото интернет е по-особено място за пазаруване от физическия магазин, където можем да разгледаме, да пипнем. При онлайн търговията решаваме по една картинка или дори по-често по описанието на търговеца и има риск да получим нещо, което не е качествено или дори въобще не става за употреба", отбеляза той. 

Трендафилов припомни, че законодателят е предвидил защита при пазаруване в интернет - продуктите могат да бъдат върнати в срок от 14 дни и купувачът да получи обратно парите си. 

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase