Вижте на какво е най-важно да наблегнете при избора, според експерта, и колко струва да се сдобиеш с нова кола.
Покупна цена
Започвам с цената на автомобила, което е най-големия разход. Когато имаш семейство с две деца ти се иска да има повече пространство, а по-големият багажник си е направо задължителен (особено с детска количка). Тези „екстри“ са много полезни и при пренасяне на разни неща. Дори само няколко пъти в годината да ти се наложи да събереш в колата мебели, сглобяем батут (да, и това) или пълен комплект от принадлежности за двуседмична почивка на морето, по-големите размери си струват.
С колко поскъпва техническият преглед на автомобила
Съществуват опции само на бензин/газ, но може да се изберат и други варианти. Добра опция са хибридните и електрическите коли. Дизелът също си има предимства, особено що се отнася до разход на гориво. Хубавото е, че големите производители и техните вносители в България предлагат пълна гама от двигатели като мощност и тип на горивото, включително с фабрични уредби на газ или метан.
Автомобилите, които отговарят на критериите за семеен автомобил са от типа Skoda Karoq, Volkswagen T-Roc, Mazda CX-5, Kia Sportage и други от същия технически и ценови клас. Въпреки че базовите версии започват от около 40,000 лева, с добавянето на задължителни „екстри“, цените много бързо достигат 60,000 лева. Няма да навлизаме в подробности при конфигурирането на нов автомобил, защото опциите са наистина безкрайни, а и всеки си има лични предпочитания за марка, модел, тип двигател, както и за допълнителните екстри в екстериора и интериора.
Това, което е характерно за всеки нов автомобил е голямата и бърза обезценка. Още с излизането си от автосалона, колата губи между 15% и 20% от цената си. Ако новата кола струва 60,000 лева, то аз ще загубя между 9 и 12 хиляди лева минимум само докато я паркирам пред вкъщи. През следващите години цената ще спада прогресивно и на 5-тата година, в най-добрия случай ще мога да я продам за 15 хиляди лева (най-много се обезценява след изтичането на фабричната гаранция). С две думи, аз ще съм загубил 45,000 лева за 5 години или по 9 хиляди лева на година (750 лева на месец).
Надуват цената на колата с превъртане на километража
Регулярни разходи по поддръжката на нов автомобил
Обезценката на колата е съществен разход, но той не е единствения. Започваме с регистрацията в КАТ. В повечето случаи тя е между 350 и 400 лева за нов автомобил и се прави еднократно.
Гражданска отговорност
Продължавам със застраховка „Гражданска отговорност“. По-малкият брой на ПТП-та през 2020 година свали малко цените, но за автомобилите в горепосочената селекция, годишната премия е в размер на около 300 лева. Може да се избере и малко по-евтин вариант в някои застрахователни компании, но не го препоръчвам (всички си спомняме какво стана с ЗК „Олимпик“).
Застраховка „КАСКО“
Следва застраховка „Пълно Каско“, която е задължителна за нови автомобили. Бърз преглед на офертите на застрахователните компании показва, че годишният разход за това перо ще е между 2,400 и 2,800 лева в зависимост от марката на автомобила (някои ги крадат повече), наличието на застраховка ГО в същата компания, начина на плащане и покритите рискове. Да приемем, че сме избрали най-изгодния вариант и месечната премия ще е в размер на 200 лева.
Ще връщат ли отнетите заради неплатени глоби шофьорски книжки
Данъци
Като съвестни граждани трябва да си платим и данък за притежаваното МПС. В зависимост от екологичната категория и мощността на двигателя, годишният размер на данъка е между 180 и 200 лева. Да не забравяме и винетката, която ще ни струва само 97 лева на година. Като добавим и годишния преглед с цена от 50 лева, тези три разхода ще ни излязат около 30 лева на месец.
Гуми
Има още един немалък разход, който се плаща на регулярна база и това са гумите. Ако приемем, че всеки комплект гуми (летни и зимни) ще се използва за 4 сезона (години), а цената на една гума от среден клас е около 200 лева, това означава, че ще имаме разход от 1,600 лева за 4 години или по 400 лева на година. Разбира се, в зависимост от изминатите километри, стила на каране и износването на грайферите, срокът на използване може да варира.
Едно от най-досадните неща е смяната на гумите през пролетта и есента. Разходите за демонтаж на старите и монтаж на новите гуми са около 50 лева (само преди 2 години плащах около 30 лева, но явно има голяма инфлация при тези услуги). Ние си имаме голямо мазе, но който си няма, трябва да плаща и около 100 лева на година за съхранение в хотел за гуми.
Пореден спад в продажбите на коли у нас и ЕС
В перо „Гуми“ записвам 400 лева на година + 100 лева смяна + 100 лева хотел и това прави общо 600 лева или по 50 лева на месец.
Поддръжка и смяна на консумативи
Още не сме стигнали до ремонтите и горивото, а сметката набъбна доста. Преди това трябва да добавим и регулярната смяна на различните филтри и масла в автомобила. В зависимост от това къде и как шофираме, качеството на консумативите, както и от препоръките на производителя, това трябва да го правим на всеки 10,000 – 15,000 километра. Когато добавим профилактиката и смяна на други консумативи (като ремъци, накладки, чистачки, крушки и други) в автомобила, които не се покриват от фабричната гаранция и трябва да се правят задължително в оторизирания сервиз (където продуктите и труда са с по-висока цена) се получава около 600 лева на година или 50 лева на месец. След гаранционния период тези разходи могат да намалеят, ако ползваме друг сервиз, но аз не бих разчитал на гаражни майстори за 3-годишна кола.
Ремонти
Като изключим смяната на консумативи и обслужването на автомобила, през първите 3 години или 100,000 километра, не би трябвало да имаме разходи за ремонти и отстраняване на повреди (има и изключения, но това е тема на друг материал). Въпросът докога ще важи тази фабрична гаранция. През миналата година съм направил около 20,000 километра, но в предишните години те са били между 30,000 и 40,000 километра. За улеснение, ще приема, че през първите 3 години няма да плащам за сервиз (някои автомобили имат и 5-годишна гаранция, но в километри отново са 100 хиляди, като изключение е Kia с гаранция от 7 години или 150,000 километра).
Какви разходи спестяваме с покупката на електромобил
Ще направя още едно допускане – ще притежавам автомобила 8 години (5 години след като изтече гаранцията), като реално периодът може и да е по-кратък или по-дълъг. Тук сметките ми са по-трудни, защото колата е на късмет (както жената или мъжът) и мога да имам проблеми още след като изтече гаранцията или само да сменям консумативи.
В оторизираните и добрите сервизи цената на час е между 80 и 100 лева, а резервните части изобщо не са евтини за нови автомобили. Застраховка КАСКО покрива външните удари и щети по колата, но при по-сериозен технически проблем, може ремонтът да ни струва и няколко хиляди лева и дори повече. Обикновено, аз си имам фонд „Ремонти“, който е между 5% и 10% от стойността на колата. За целите на калкулацията ще предвидя 200 лева на месец и ще стискам палци те да са достатъчни.
Други разходи
Ако всеки си направи сметка колко му струва да има автомобил, ще установи, че сумата изобщо не е малка. В моето изчисление няма да включвам разходи като ароматизатори, почистване в автомивки, течност за чистачки, разни джаджи и много други, защото те са еднакви и за нови, и за автомобили на старо.
И при изгодни цени българинът не купува автомобил, пазарът у нас е замрял
Няма да добавям и горивото, защото сметката ще стане много сложна. Приел съм, че при новите коли разходът е малко по-нисък, но много зависи от това как се шофира, къде предимно ще използваме автомобила, каква е цената на горивата и много други фактори.
Ако все пак искаме да включим и горивото приемам, че средния разход е около 8 литра на 100 километра, а цената на литър дизел или бензин ще е 2 лева. Така при 30,000 километра на година, разходите на месец ще са: 2,400 литра на година х 2 лева = 4,800 лева или по 400 лева на месец. Като си гледам личния отчет за разходите, между 300 и 400 лева е средният ми разход за гориво.
Не забравих ли нещо?
Парите са си пари, но има още нещо, което обикновено не включваме при изчисляването на разходите за автомобила ни и това е времето, което отива за всички онези дейности по поддръжката на нашия мобилен дом. Само за смяната на гуми два пъти в годината ни отива един работен ден. Добавяме отиването до сервиз за обслужване и смяна на консумативи, завеждането на щета по КАСКО, годишен преглед, плащане на данъци и застраховки и други.
Колкото и да сме ефективни, поне 5 работни дни ни отиват на година за нашия автомобил. Ако получаваме 3,000 лева заплата, тези 40 часа ни струват 750 лева. Когато ги разпределим за година, това прави по 60 лева на месец минимум. На мен ми се е случвало по 2-3 пъти на месец да ходя в сервиза за различни дребни ремонти, смяна на крушки на стопове и други подобни неща, а това си е време, което мога да използвам доста по-ефективно. Ако имаме две коли, това са цели 10 работни дни на година.
Общи разходи
За по-удобно си направих таблица, в която описах всички изброени разходи с тяхната стойност. Получи се 1,305 лева на месец или 15,650 лева на година. Ако прибавим горивото, сметката показва, че 1,705 лева на месец (20,450 лева на година) отиват в перо „Автомобил“. Ето как изглежда първоначалната цена, обезценката и стойността на автомобила след 5 години:
За финал
Когато цифрите говорят, аз ги слушам. Много хора ми казват, че разходите им за личния автомобил са само 200-300 лева на месец (дори по-малко), но те забравят неща като обезценка, данъци, застраховки, консумативи, винетки, ремонти и много други. Аз смятам, че ще е полезно всеки сам да си направи подобна калкулация колко му струва да притежава една или две коли в семейството. Надявам се моите размисли и изчисления да са били полезни на всички, които обмислят да си вземат нова кола.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
2