Това е установила проверка на Националната асоциация за защита на потребителите на състоянието на пазара този уикенд, след като по Великден също регистрира множество нарушения, когато граждани сигнализираха за нелоялни практики в търговската мрежа.
През последната седмица хит при „намаленията“ са липсващи стари цени и период, в който ще се прилага отстъпката. По закон всяко съобщение за намаление на цените задължително трябва да посочва срока, през който стоките и услугите се продават с намалени цени. Целта е потребителят да е наясно докога ще може да се възползва от условията на офертата и да не взима импулсивни решения, обясняват от асоциацията.
Където пък е посочен период на намалението на великденски лакомства (шоколадови зайци, яйца, пилета и пр.) и играчки, често той е с продължителност близо два месеца, което също е нарушение. Съгласно чл. 66 ал. 1 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ съобщението за намаление не може да се прилага по-дълго от един месец. В тези примери търговците са направили опит да се „застраховат“, като са изписали думата „Разпродажба“, но това в случая не ги прави по-малко нарушители, твърдят експертите.
От асоциацията подчертават, че по закон периодът на една разпродажба може да продължи до шест месеца, но изрично са изброени случаите, в които търговецът има право да обяви такава.
НАЗП
Как търговци заблуждават потребителите в магазина
Най-вероятно нито едно от тези обстоятелства не е налице, тъй като „разпродажбата“ не обхваща всички стоки в обекта и засяга такива, които редовно се предлагат там, посочват експертите.
Проверките на НАЗП установиха и случаи, в които великденски продукти като яйца и козунаци се предлагат на намалени цени, но етикетът е поставен така, че старата цена изобщо не се вижда и потребителят не може да разбере какъв е размерът на отстъпката. Това му става известно евентуално на касата, но докато стигне до нея, може да е забравил, да не успее да прецени за краткото време или пък да изпита неудобство да откаже покупката, ако отстъпката не е толкова изгодна, колкото е очаквал.
Предлагането на „нов продукт“ на „промоция“ е друга нелоялна практика, която е направила впечатление на НАЗП при последните проверки. Въпросният търговец е възприел формулировката „промоция“ като равносилна на намаление (при него всички намалени стоки са обозначени по този начин).
НАЗП
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0