Актуалният тренд заменя традиционните директни отстъпки с определен процент и има за цел събиране на лични данни на клиентите и получаване на тяхното съгласие за абониране за бюлетини, покани за събития на бранда или търговеца, кампании за намаления и др.
Така например, търговец на козметика е обявил тридневна кампания за отстъпка от 20% на всички артикули в магазина и при всяка покупка приканва потребителя да си направи безплатна регистрация и да стане член на програмата му за лоялни клиенти, срещу което ще получава преференции при пазаруване, подарък за рождения ден и пр.
Докато потребителят попълва формуляра, касиер-консултантът изисква от него успоредно с това да му диктува данните си (име, имейл, телефон и рождена дата), за да ги въведе в компютъра. На сантиметри от тях има още поне няколко други клиенти, които ги чуват, могат да ги запишат и да злоупотребят с тях.
Освен това, изглежда се събират прекомерно много данни - потребителят избира дали информацията да му бъде предоставяна на имейл, с SMS или чрез обаждане, а се взимат и електронния адрес, и телефона.
80% от българите не си дават банковата карта
Другата нередност е да задължават хората да се съгласяват да получават бюлетин, за да се сдобият с клубна карта за отстъпки, които биха могли да следят и по своя собствена инициатива. Нищо не налага вземането на съгласието на потребителя за изпращане на съобщения за целите на директния маркетинг, още повече че законът изрично забранява имейли до физически лица без тяхното предварително разрешение, каквото търговецът по този начин на практика получава.
Оказва се, че с издаването на клубната карта потребителят автоматично получава регистрация в онлайн магазина, без да е пожелал или сам да си е направил такава, а в Общите условия пише, че покупки могат да се извършват и без акаунт.
istock
Има и други недотам коректни подходи. Например, поставянето на витрината на частична информация за подарък с препратка, че условията стават ясни на касата. Вътре потребителят разбира, че трябва да направи покупка на стойност близо ¼ от минималната работна заплата – нещо, което може да бъде изписано и на постера с офертата.
Експертите съветват потребителите да внимават, когато предоставят свои лични данни: кои и за какви цели, защото може тези техни данни да бъдат предоставени и на други компании, пак за маркетингови цели. Те напомнят, че винаги можете да оттеглите съгласието си за обработването на вашите данни.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0