Нарушения има при една трета от българските онлайн магазини, които са проверени в рамките на ежегодно общоевропейско проучване.

Това обяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

Тези резултати са положителни за нашата страна и на фона на данните за целия Европейския съюз, според които две трети от прегледаните от всички държави-членки сайтове не се съобразяват с основните права на потребителите.

Кампанията обхвана 500 електронни магазина в ЕС, през които се продават дрехи и обувки, мебели и стоки за бита, както и електрически уреди. Всяка от държавите е проверила по 21 сайта по унифициран чек лист за наличието на определена информация, която е задължителна по закон.

Преобладаващото нарушение е неспазването на едно от най-новите изисквания на европейското потребителско законодателство – да бъде поставена връзка към платформата за онлайн решаване на спорове.

Липсата на информация относно правото и реда за разваляне на договора в срок от 14 дни, отсъствието на напомняне за гаранционната отговорност и непосочването на начислявани впоследствие допълнителни такси към цената са сред другите констатирани несъответствия.

istock
istock

„Качествена разлика в естеството на нарушенията в България и при останалите страни от ЕС няма, по-скоро има количествена“, изтъкна Маргаритов.

„Бях изненадан, че в общоевропейски план се установяват толкова много на брой и то свързани с основните потребителски права нарушения, тъй като в по-развитите пазари има много и големи играчи в онлайн средата. Но проучването осветлява в максимална степен каква е реалната ситуация към момента“, коментира председателят на КЗП.

Независимо от това, че онлайн търговците понякога имат провинения, основният проблем остават сайтовете-фантоми. „Обикновено те са списани доста различно от начина, по който би трябвало да изглежда един електронен магазин“, каза Маргаритов.

Пробутват ни дрехи "втора ръка" за нови чрез онлайн бутици

Според него проведеното от Европейската комисия проучване може да бъде полезно на потребителите и с това, извеждайки основните нарушения при електронните магазини, то ориентира за какво да се следи и внимава.

„Тази информация има ли я, няма ли я? Ако я няма, това би трябвало веднага да ни е един много ясен сигнал, че нещо не е наред и да не продължаваме да сърфираме в рамките на такъв електронен магазин“, заяви председателят на КЗП.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg