Основните констатации в доклада
Мнозинството от държавите членки са приели по-високо ниво на защита, като по този начин се възползват от възможността да приемат или запазят национални правила, които надхвърлят забранените от директивата практики. Във всички страни от ЕС са определени органи за прилагане на законодателството. През 2023 г. са започнали около 1 500 разследвания, от които около 17% са довели до установяване на нарушение, санкционирано с глоба.
Най-често откриваните нелоялни търговски практики са:
забавени плащания за бързо развалящи се или небързо развалящи се селскостопански и хранителни продукти (50% и 13%),
плащания, които не са свързани с конкретна сделка (7%),
плащания, поискани от доставчика за маркетингови действия (7%), както и за складиране, излагане и листване (7%).
Около 41% от откритите нелоялни практики са установени на ниво търговия на дребно (47% през 2022 г. ), 36% - на ниво хранително-вкусова промишленост (27% през 2022 г. ) и 22% - на ниво търговия на едро (25% през 2022 г. ).
В доклада се посочват и областите, в които има нужда от подобрение. Последното проучване относно нелоялните търговски практики във веригата за доставка на храни показа, че информираността за съществуването на правила на ЕС по този важен въпрос все още е твърде ниска (38% от анкетираните).
Голяма част от анкетираните (57%) също така не знаят за националните правоприлагащи органи.
Когато бяха попитани защо не са докладвали за нелоялна търговска практика, с която са се сблъскали, респондентите посочиха главно страх от някаква форма на отмъщение от страна на купувача (30%), следван от мнението, че това е обичайна практика в сектора (23%), или от мисълта, че публичният правоприлагащ орган няма да може да се справи с нея (17%). Правилното трансгранично изпълнение също все още среща твърде много пречки в това отношение.
istock
Черни нелоялни търговски практики (забранени, независимо от обстоятелствата):
Плащания след 30 дни за нетрайни селскостопански и хранителни продукти
Плащания след 60 дни за нетрайни селскостопански хранителни продукти
Анулиране в кратки срокове на бързо развалящи се селскостопански и хранителни продукти
Едностранни промени в договора от страна на купувача
Плащане за несвързани услуги
Рискът от загуба и влошаване на качеството се прехвърля на купувача
Отказ на писмено потвърждение на договорите за доставка от страна на купувача, въпреки искането на доставчика
Злоупотреба с търговски тайни от страна на купувача
Търговски репресии от страна на купувача
Прехвърляне на разходите за разглеждане на жалби на клиенти към доставчика
За какво да внимаваме при пазаруване
Сиви нелоялни търговски практики (забранени само ако не са предварително договорени с ясни и недвусмислени условия между страните):
Купувачът връща непродадените продукти на доставчика
Плащане на доставчика за складиране, излагане и листване
Плащане на доставчика за промоция
Плащане на доставчика за реклама
Плащане на доставчика за маркетинг
Плащане на доставчика за персонала на купувача, оборудване на помещения.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0