Проучване , проведено от Colliers сред потребители от България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия, разкрива, че респондентите планират да похарчат по-големи суми за храна и подаръци в сравнение с предпандемичната 2019 г. като основната причина за това е инфлацията.
Проучването показва и повишена осведоменост по проблема с разхищението на храна и стремеж към намаляване на количеството закупени хранителни продукти по тази причина, деклариран от унгарците (24%), поляците (18%) и румънците (16%).
Най-предпочитаните подаръци за празниците
Сред всички анкетирани най-популярните празнични подаръци са козметиката (54%), играчките (49%) и мултимедийните продукти (46%). Козметиката е най-предпочитана в България (67%), Полша (63%) и Унгария, заедно с бижутата (по 50%).
В повечето страни мултимедийните продукти се търсят от 30-60% от анкетираните, с изключение на Румъния, където само 16% от анкетираните са заявили, че купуват продукти от тази категория. Играчките са много популярни във всички изследвани страни - избор на от 45% до 58% от участниците в проучването.
В румънските домове, за разлика от тези в други страни, продуктите от категориите мода и обувки са най-често срещани под вечнозеленото дърво (66%).
Откъде идват подаръците?
Доминика Йедрак, Директор изследвания и консултантски услуги за Полша и ЦИЕ, коментира: "Атмосферата на празнично пазаруване се усеща не само в търговските центрове, но и онлайн. Новият момент, е че в сравнение с 2019 г. сега се наблюдава повишен интерес към малките квартални магазини. Пазаруването онлайн, както и в търговските центрове, остава на сходни нива през тази година.
Колко ще ни струва Нова година в чужбина
Онлайн пазаруването и преди, и след ковид, беше предпочитано за около 50% от респондентите в Полша, Чехия, Словакия и Унгария. Голямо увеличение на интереса към електронната търговия след пандемията се наблюдава в България (от 10% на 40% от анкетираните) и Румъния (от 24% на 47% от анкетираните)".
Потребителска кошница 2022 г.
Мнозинството от анкетираните заявяват, че тази година със сигурност ще похарчат повече пари за храна, отколкото през 2019 г. (49%), като посочват като основна причина нарастващата инфлация. Повишаването на цените на стоките и услугите в световен мащаб, ще накара 13% от потребителите да намалят разходите за празнични ястия. Повишената осведоменост за проблема с разхищението на храна ще накара част от унгарците (24%), поляците (18%) и румънците (16%) да ограничат количеството закупени хранителни продукти по тази причина.
istock
Поради ръста на инфлацията и на цените на хранителните продукти 32% от всички анкетирани не могат да преценят колко ще похарчат за хранителни продукти през празниците. Около 30% от респондентите възнамеряват да инвестират до 30 евро на човек за празнични ястия. Българите декларират най-високи разходи в този аспект, като близо 40% от анкетираните смятат, че ще похарчат до 100 евро на човек. Пищни трапези ще има и в Чешката република, където 15% от участниците в проучването декларират, че ще похарчат повече от 100 евро на човек.
Кой ще подреди масата?
95% от анкетираните споделят, че приготвят празничните ястия сами или заедно със семейството им. Само 3% заявяват, че поръчват празнична храна от кетъринг компании (най-много в Румъния - 7%). Малка част от хората отиват на почивка или на ресторант през празничния период (под 2% от всички анкетирани).
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
1