Според изследването му, 40% от нашенците през изминалата година са разхищавали и са изхвърляли продукти на боклука.
"Интензивността, с която маркетингът ни убеждава да купуваме продукти, е равна на интензивността на изхвърлянето накрая. Има силна статистическа зависимост между двата индекса", отбеляза Димитър Събев пред БНР.
Колко руснаци имат пари само за храна и дрехи
Хората с най-ниски доходи са най-уязвими за неблагоприятни маркентингови въздействия, подчерта Събев.
По думите му, тези от нас с доход до 1000 лв. са склонни да се възползват от продукт на промоция, който в последствие захвърлят, тъй като се е оказал некачествен. Според него бедните са по-уязвими, за разлика от хората с високи доходи, над 5 хиляди лева, които по-внимателно си разпределят парите и по-рядко ги дават за глупости.
Регионални различия в потреблението
В изследването се отчита разнородност на потреблението в различните региони на страната.
Къде пълните резервоара на колата срещу една цигара
"София се разви като един европейски град, като едно място, в което можеш да се почувстваш жител на глобалния свят, докато в българските региони, по една или друга причина, царува усещането, че царува безвремие. Това е обяснението, чисто структурно".
Данните на Събев сочат, че започва да се разпада домашната икономика, в която около една трета от българите са доста ангажирани.
"Социалната тъкан започва да изтънява. Много важен, интересен беше резултатът от анкетата, че по-малко от 20 процента от хората прекарват свободно време със съседите си, затворили сме се, капсулирали сме се, потреблението ни е вече вътре в домакинството, не гледаме навън към улицата", коментира журналистът.
Според него това е сигнал, че "нашето общество, което нито е консуматорско, нито е колективистично от източен тип, търси посока за развитие".
15 000 евро е имал за харчене европеецът тази година
Млади хора с високи доходи затварят буркани
Същевременно Димитър Събев отбеляза и друга тенденция - млади, добре образовани хора с високи доходи да се завръщат към земята и да затварят буркани.
"Оказва се, че една трета от българите, на тях са им били предписвани болнични лечения, които според тях са излишни. Разбирате ли, не лекарства, а болнично лечение. Става дума за стотици лева", очерта друг аспект на проучването Димитър Събев.
Колко храна отива на боклука
Клиенти на лотарията - най-уязвимите групи
Хората с високи доходи не си купуват лотарийни билети, показват още данните.
"Правят го най-уязвимите три групи - хората с доходи под 1000 лева и под 500 лева, хората, които живеят в малките градове, съответно имат по-малко житейски хоризонти и трето хората, които са млади, на възраст до 25 години. Над 50 % от хората до 25 години в нашата анкета отговарят, че имат опит с търкане на талончета", допълни Димитър Събев.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
1