Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова каза, че е важно не само търговците да са добросъвестни, но и потребителите да се информират сами.

Филипова откри дискусия за рисковете при намаленията, онлайн пазаруването и безопасността на стоките в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), която е организирана от КЗП. Обсъжданията ще се проведат в рамките на три дни, като програмата за днес предвижда дискусия на тема "Черен петък - намаления и изкушения".

Измамни сайтове продават ментета на известни скъпи брандове

Филипова посочи, че по време на събитието ще бъде засегната темата за недобросъвестните практики на търговските субекти. Според нея е много важно потребителите сами да се информират предварително от кой търговец закупуват продукти и какви са качествата на стоките. 

"Посланията, които сме дошли да отправим с моя екип, са от каква първостепенна важност е да се подобри комуникацията и диалогът с икономическите субекти, осъществяващи търговска дейност. Целта е да има по-високо ниво на доверие между потребителите и търговските субекти", отбеляза тя.  

istock
istock

Христо Трендафилов, директор на дирекция "Защита на потребителите при продажби от разстояние", обясни, че по време на "черния петък" се купува най-често техника и добави, че КЗП прави мониторинг на цените един месец преди планираното намаление. 

По думите му доста често се оказва, че потребителите купуват стоки, от които нямат нужда, но се поддават на общото изкушение. Рисковете при покупки от онлайн търговците са свързани отново с импулсивността.

Чакаме промоции за по-скъпи стоки преди да пазаруваме онлайн

"Търговците прилагат подвеждащи послания, като например, че намалението е за кратко време и се предлагат продукт, който е много желан, хубав и евтин и така се въздейства върху психиката на хората, че ще изпуснат нещо, ако не го купят сега", отбеляза той.

"Освен това на сайтовете има броячи, които показват колко малко време остава до приключването на офертата на този продукт, което също оказва влияние върху психиката на потребителите. Друга подвеждаща практика от страна на онлайн търговците е обявяването, че стоките са намалени дори до 90 на сто, а се оказва, че само един продукт е намален, а останалите не са", обясни Трендафилов.  

Игнат Арсенов, главен директор на ГД "Контрол на пазара" в КЗП, обясни, че във физическите магазини също има трикове, като например да разгласят, че количествата са ограничени, че остава само един брой. 

"Целта е да вдъхнат страх в потребителите, които пък се поддават и купуват нещо, от което нямат нужда, защото смятат, че сделката е много изгодна", посочи той и посъветва да се планират предварително покупките си. 

Според него по време на "черен петък" рискът от импулсивни покупки е много голям.  

Христо Трендафилов посочи, че КЗП в рамките на месец трябва да се произнесе по подаден сигнал. 

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase