За работещи ще се приемат тези родители, които са били осигурени минимум 24 месеца преди раждането на детето.
Друга промяна в закона, която от БСП предлагат, е еднократната помощ за майка или осиновителка студентка, учаща редовна форма на обучение, да е в размер не по-малък от 10 минимални заплати или 9330 лева към тази година.
Подобно на становището на КНСБ изказват и от Министерството на труда и социалната политика. От ведомството подчертават, че подкрепата по Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД) е обусловена от наличието на дете в семейството, а не от осигурителния статус на неговите родители. Следва да се има предвид, че семейните помощи не се дължат само на осигурените лица, а на всички български граждани, включително и живеещите в чужбина, които отговарят на условията, регламентирани в ЗСПД. Семейните помощи за деца се финансират изцяло със средства от държавния бюджет и нямат характер на осигурителни обезщетения по смисъла на Кодекса за социално осигуряване (КСО). Тези помощи не зависят от осигурителни вноски или трудова заетост на родителите. Конкретно еднократната помощ при раждане на дете по реда на чл. 6 от ЗСПД е право на всички майки при раждане на живо дете и се отпуска без доходен тест и без изискване за постоянно пребиваване в страната. Неслучайно давностният срок за реализиране на правото на тази помощ е 3 години.
Поставянето на условие за наличие на осигуряване за 24 месеца преди раждането, за да се получи по-висок размер на еднократната помощ при раждане на второ и трето дете, е пряка дискриминация не само по отношение на самите родители, но и по отношение на техните деца. Също така, обвързването на този вид семейна помощ с условие за осигурителен принос на родителите противоречи на същността на тази помощ по ЗСПД, която не е социалноосигурително обезщетение, основаващо се на лични вноски на осигурените лица.
От ведомството допълват, че социалното осигуряване и осигурителните обезщетения са предмет на КСО, а не на ЗСПД. Както вече посочихме, тази помощ се дължи и на семейства, живеещи в чужбина, за децата им български граждани. Предложението ги изключва от обхвата на по-високия размер на помощта. Не намираме и аргументи защо се предлага обвързване на помощта с трудовата дейност и осигурителните плащания, поради което не виждаме и връзката с размера на месечната минимална работна заплата за страната.
istock
Същевременно, семейните помощи за деца не са помощи за справяне с бедността, те не представляват издръжка за детето или за семейството, както и не са социални помощи и не целят да допълнят или заместят доходите с оглед задоволяване на основните жизнени потребности на лицата (за социалните помощи има отделен закон – Закона за социално подпомагане). А конкретно еднократната помощ при раждане и сега се предоставя без доходен тест, поради самият факт на раждане на дете.
Предлагат родители да получават до 6530 лева за второ или трето дете
По отношение на второто предложение, свързано с определяне в закона на значително по-висок размер на еднократната помощ за отглеждане на дете от майка (осиновителка) студентка, учаща в редовна форма на обучение, от МТСП не подкрепят направеното предложение със същия мотив, както за първото предложение, а именно – пряка дискриминация не само по отношение на самите родители, но и по отношение на техните деца.
Също така, не става ясно поради каква причина майките студентки, учащи в редовна форма на обучение и които са неосигурени, следва да бъдат в превилигировано положение спрямо всички останали родители, които не са осигурени. Не виждаме и връзката с размера на месечната минимална работна заплата за страната, предвид факта, че размерите на всички семейни помощи за деца се определят със ЗДБРБ за съответната година и нито една от семейните помощи за деца към момента не е обвързана с МРЗ, което противоречи на принципа за тяхното определяне. Освен това следва да се има предвид, че този вид помощ по ЗСПД и към момента е с най-висок размер.
Не е маловажен и фактът, че няма финансова обезпеченост за двете предложения. Важно е да се посочи, че със Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. са увеличени размерите на някои видове помощи, включително и на еднократната помощ при раждане на дете, който е диференциран според поредността на децата, родени от майката, както следва: съответно от 250 лв. на 375 лв. за първо дете, от 600 лв. на 900 лв. за второ дете, от 300 лв. на 450 лв. за трето дете и от 200 лв. на 300 лв. за четвърто и всяко следващо дете. Средствата, предвидени в бюджета за 2024 г., за изплащане на тези помощи са 35 025 000 лв. за еднократната помощ при раждане на дете, което е общо с 11 675 000 лв. повече от миналата година.
istock
По отношение на предлаганото увеличение на размера на еднократната помощ при раждане за всяко второ и трето дете на 7 231 лв. (от 900 лв. за второ дете и от 450 лв. за трето дете), следва да се отбележи, че тъй като към момента помощта не е обвързана с осигурителния стаж на майката, няма как да бъдат направени точни разчети. Без да се взема предвид това условие за осигурителен стаж, необходимите средства за реализиране на предложението са в общ размер на 227 060 070 лв., което е с 192 035 070 лв. повече от заложените 35 025 000 лв. за изплащане на тази помощ, съответно за 60 000 деца. Разчетите са направени на база прогноза за МРЗ за 2025 г. в размер на 1 033 лв.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0