Възможно най-бързото приемане на еврото е по-добрият вариант за България, отколкото продължителното използване паралелно на двете валути. Това е позицията на бизнеса. Липсата на информационна кампания и множеството въпросителни също са голям проблем, обясняват експертите.
Преговорите на България с ЕЦБ и ЕК са ясен политически знак за присъединяването на страната към еврозоната, което ще помогне и за намаляване на страховете в българското общество. Моделът на продължително паралелно използване на двете валути обаче може да доведе до проблеми, изтъкват от Българската стопанска камара (БСК).
"Той не е познат у нас, няма данни в нито една друга страна членка на еврозоната, която да е прилагала подобен механизъм. Ние трябва да се стремим възможно най-бързо да въведем еврото, а не да поддържаме паралелни механизми", заяви Станислав Попдончев, заместник-председател и главен финансов директор в БСК.
Фирмите в различните икономически отрасли ще се нуждаят от ясни параметри за работата и буфер между 3 и 6 месеца, за да ги изпълнят, обясняват от работодателската организация. Добър пример за въвеждане на еврото е Хърватия, посочват експертите:
"В Хърватия, за която погледнах наскоро, срокът за паралелна работа е бил от септември 2022 г. Четири месеца са работили паралено с тяхната валута, хърватска куна и евро, и само 15 дни след въвеждането на еврото. Струва ми се, че такъв срок е напълно нормален, но държавата трябва да предприеме няколко допълнителни действия в тази насока. Както в Хърватия банките са били задължени целия този период да обменят всички превалутирания спрямо фиксинга, който е на хърватската национална банка и това е огромно улеснение и мисля, че държавата също трябва да помисли за това у нас", посочи Хазарос Четинян, управител на счетоводна кантора.
От бранша посочват още, че периодът за използване на двете валути може да послужи и за приспособяване към еврото, например, за пренастройване на счетоводния софтуер.
istock
Липсата на прието законодателство във връзка с членството на страната в еврозоната и отсъствието на активна информационна кампания остават актуални проблеми, посочват експертите:
Възможно ли е да плащаме в лева и в евро преди еврозоната
"Говоря не само за информационна кампания по медиите, говоря за срещи по места, по общини, области, за разговори с гражданите, за да могат да се видят всички аспекти. Всяка засегната група да може да види как се решава нейния проблем. От една страна са потребители, от друга страна е малък бизнес по-голям бизнес, общини, администрация. Изключително важна е информационната кампания и тя трябва да бъде водена на лесен и достъпен език", заяви Станислав Попдончев.
"Тепърва предстои в пленарна зала да се приеме законът за въвеждане на еврото в България. Това е от изключително голямо значение какво ще се случи в следващите месеци, реално се бави, има въпроси без отговор", допълни Рая Петрова.
Според законопроекта за въвеждане на еврото у нас се предвижда едномесечен преход, в който двете валути ще бъдат заедно в обращение.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
1