Размерът на максималния осигурителен доход да достигане в средносрочен период, съгласно действащото законодателство 8 500 лв., искат още от синдиката. КТ „Подкрепа“ не подкрепя предложеното минимално увеличение на максималния осигурителен доход, тъй като освен, че противоречи на разпоредбата на §6 от Кодекса за социално осигуряване, то „бетонира“ тенденцията за нарастване на дефицита в осигурителната система и отрича социалната отговорност на хората с високи доходи.
Максималният осигурителен доход до 2028 г. би следвало да достигне 8 500 лв., колкото е и нормативното изискване. Не се вижда и намек за тенденция за достигане на този размер в рамките на средносрочната прогноза, напротив, законът ще продължи да се нарушава.
Увеличението на максималния осигурителен доход с 10% отново е някакъв компромис, тъй като средният осигурителен доход нараства с 13,5% на годишна база.
Размерът на социалните плащания да се актуализира съобразно ръста на средната работна заплата/минималната работна заплата и ръста на осигурителния доход. А изплащаните обезщетения от НОИ да са обвързани с ръста на средния осигурителен доход, особено плащанията за майчинство и отглеждане на дете, предлагат от синдиката.

istock
• минималният дневен размер на обезщетението за безработица – 18,00 лв. и максималният дневен размер – 107,14 лв. за целия период до 2028 г. включително;
• размерът на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст – 780 лв. за целия период до 2028 г. включително;
• паричното обезщетение за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя) – 780 лв. за целия период до 2028 г. включително;
• размерът на еднократната помощ при смърт на осигурено лице – 540 лв. за целия прогнозен период,
ще остави България отново на последно място в Европейския съюз.
Предложеното замразяването на обезщетенията за отглеждане на дете, които като суми са далеч под минималната работна заплата, в никакъв случай не подпомага родителите с малки деца.
КТ „Подкрепа“ предлага незабавно да започне работа по преглед, изготвяне и обсъждане със социалните партньори на дългосрочна стратегия по отношение на данъчната, осигурителната и социалната политики, както и политиката по доходите, гарантиращи устойчивост по отношение на борбата срещу бедността и социалното изключване, достойното заплащане на труда, намаляване на диспропорциите в заплащането в държавната администрация, преодоляване на демографската криза, насърчаване на раждаемостта в контекста на обявените общоевропейски и национални политики.
Те настояват за увеличение с 15% на разходите за възнаграждения в бюджетния сектор включително, за което ще са необходими допълнително около 560 млн. лв. за 2025 г.

istock
Подкрепяме по принцип планираното увеличение на размера на осигурителните вноски за Фонд „Пенсии“, при условие че не е за сметка на работещите.Вместо да се акцентира върху политиката по доходите, е налице отстъпление, като се предлага заплатите в държавния сектор да се увеличат средно с 5% (при предишния проект – 10%), което е абсолютно неприемливо на фона на скока на цените след 1-и януари. Включително, беше предложено размерът на пенсиите да се актуализира в нарушение на нормативното изискване.
Пенсиите ще се увеличат по „швейцарското правило“ с пари от инфраструктурни проекти
Бизнесът също не е доволен от някои от предложенията в бюджета. От Българска стопанска камара не подкрепят предвиденото повишаване на осигурителните вноски за фонд „Пенсии" с 1 пр.п. от 1.01.2027 г. и с 2 пр.п. от 1.01.2028 г., без сектор отбрана, както и увеличението на максималния осигурителен доход от 3750 лв. на 4130 лв.
Бизнесът е и против намаляването на прага за регистрация по ЗДДС от 166 хил. лв. на 100 хил. лева, считано от 01.04.2025 г.
От БСК се обявяват против рязкото увеличение на заплатите в сектор "Отбрана и сигурност" в размер на 2,149 млрд. лева. камарата запазва резервите си по отношение на размера на минималната работна заплата по съображения, свързани с продължаващата липса на механизъм за нейното определяме, многократно заявяван в хода на предходни дискусии по темата.

istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0