Да се направи анализ и да се актуализира размерът на минималната работна заплата, във връзка с рязкото поскъпване на основни стоки и услуги от 1 януари на текущата година. За това настояват от КТ „Подкрепа“.

Друго искане на синдиката е да се гарантира ръст на възнагражденията на работещите в обществения сектор, включително и в делегираните дейности поне с 10%, при спазване на нормативните изисквания и подписаните колективни трудови договори, както и да се увеличат заплатите на работещите в държавните предприятия също с поне 10%.

От КТ „Подкрепа“ предлагат промяна на данъчната политика – въвеждане на необлагаем минимум, запазване на данъчно-осигурителната тежест на средните доходи. Друга промяна касае осигурителната политика, включваща актуализиране на минималния и максималния осигурителни доходи, разширяване на осигурителната основа, актуализиране на размерите на обезщетенията, особено за отглеждане на дете и при безработица.

Средно 45% от минималната заплата у нас отива за наем

Незабавно, но не по-късно от 29 януари 2025 г. да започнат консултации в комисиите към Националния съвет за тристранно сътрудничество, на база основни положения, политики и предложения на министерство на финансите, НОИ и НЗОК, които да залегнат в проектите на закони за бюджетите им за 2025 г., включително необходимостта от изменения и допълнения в други нормативни актове, искат от синдиката.

istock
istock

От там посочват, е-че следят с голямо безпокойство процедурата по приемане на бюджетите за 2025 г. и изразяваните публично притеснения от официални лица за овладяване на дефицита, нивото на разходите и политиката по приходите, поради следните причини:

•            Обявената дата за внасяне на проекта на бюджета за 2025 година в Министерския съвет – 14 февруари създава предпоставки за напрегнатост, недостатъчно време за обстойно запознаване и изготвяне на аргументирани становища, съответно вероятност от грешки;

•            Успоредно трябва да е извървяна процедурата в Националния съвет за тристранно сътрудничество, да са одобрени от управителните тела осигурителните бюджети на НОИ и НЗОК, преди внасяне на проектите на бюджети в Министерския съвет и съответните доклади към тях, отчитайки и нормативното изискване, че така нареченият удължителен закон за бюджета има действие до 31 март 2025 г.;

•            Намаляването на дефицита от 18 млрд.лв. до 3% от БВП (12 млрд.лв.), без да са обявени и обсъдени реалистични приходни и разходни политики за текущата година и в средносрочен план, с които ще се постигне 3% дефицит и най-вече за чия сметка (по думите на министъра на финансите от 24 януари 2025 г. не се предвиждат промени в данъчната система). В същото време няма публични изявления относно параметрите, касаещи задължителните осигурителни отношения;

•            Налице е неяснота в политиката по доходите - гарантиране повишаването на възнагражденията на работещите на фона на значително увеличените цени на основни стоки и услуги от 1 януари 2025 г.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase