У нас вече е налична услугата за незабавни плащания. Официалният й старт е даден на 1 април тази година, казва Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор Борика АД в статия в бюлетина на Асоциация на банките в България.

По думите му следваща важна крачка е незабавните плащания да достигнат до крайния клиент  и  при  крайния  търговец.  Това  не  е  просто  бърз  начин  банките  да  си  разменят  съобщения  и  да  се  разплащат  помежду  си.  Тук  говорим  за  разплащания  в  рамките  на  10  секунди  само  на  базата  мобилен  номер  –  иновация, която води клиента към едно ново преживяване.

За  да  се  случи  това,  БОРИКА  ще  поддържа  централна  база,  в  която  ще  има  съответствие  между  телефонен  номер  и  IBAN-а  на  получателя.  Ако  потребителите  са  включени  в  системата  за  незабавни  разплащания,  те  ще  могат  да  се  разплащат  помежду  си  по  този  начин.  Връзката  между  телефонния  номер  и  IBAN  по  същество  е  прецедент  за  България, обяснява Вичев.

По думите му има  европейски  стандарт  за  това  как  се  поддържа  тази  услуга.  В  процеса  на  внедряване  на  платформата  за  незабавни  плащания,  в  партньорство  с  няколко банки, ще започнем да предлагаме и тази функционалност.

Това ще се случи още през настоящата година – през второто тримесечие ще бъдат активни  незабавните  плащания,  а  във  втората  половина  на  годината  се  очаква да реализираме и връзката между телефонен номер и IBAN, което е следващата стъпка в проекта.

Същественото е, че има утвърден европейски стандарт за този процес и се предвижда в бъдеще този тип разплащания да  бъдат  възможни  навсякъде  в  Европа,  на  базата  на  незабавни  еврови  разплащания, допълва експертът.

istock
istock

По думите му възможността   клиентът   да   плати   посредством   мобилно   решение   в   търговски обекти по начин, сходен на безконтактно картово плащане, само че финансово доста по-изгоден за всяка от страните, ще стане възможно посредством въвеждането на националния стандарт Blink през следващата година.

Какво правим, ако не разпознаем покупка, платена с карта

Непосредственото   бизнес   приложение   на   четиристранния   модел   за   незабавни плащания в лева е както при плащане с банкова карта на ПОС терминал  при  търговец.  По  аналогия  на  картовите  разплащания,  след  потвърждение за успешно плащане, търговецът може достатъчно бързо да приключи сделката, което е сериозно предимство.

istock
istock

Разнообразни са начините, по които може да бъде иницииран процеса – от страна на търговеца или от страна на клиента. Съответно, има и различни видове потвърждения, статични и динамични QR кодове, NFC технологии и като цяло, различни технически начини. Със сигурност тази инфраструктура, от финансова гледна и като модел, е по-добра за банките и за доставчиците на платежни услуги, казва още Вичев.
 
 За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg