Това е една от промените в Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), която Министерският съвет одобри на днешното си заседание.
Възможността за намалено плащане на глобата цели повишаване на събираемостта, навременност на санкцията и облекчаване на съдилищата от голям брой дела, тъй като при плащането в намален размер няма да може да се обжалва размерът на наложената санкция.
Предвижда се обаче наказателното постановление да може да се обжалва по отношение размера на другото по вид административно наказание, ако има наложено такова наред с глобата или относно отнети вещи в полза на държавата.
Самият нарушител ще избира дали да се възползва от плащане на глобата или имуществената санкция в намален размер или да обжалва пред съда цялото наказателно постановление.
Въвежда се и т.нар. споразумение, което ще позволи приключване на административнонаказателното производство в кратки срокове. Контролните органи са длъжни да разяснят на лицето правните възможности и последиците от споразумението.
То се съставя в писмена форма между страните и се издава вместо наказателно постановление.
Споразумение няма да може да се сключи в четири случая: за повторно извършено нарушение; когато нарушението не попада в дефиницията за повторност по силата на специален закон - за нарушение, извършено в едногодишен срок от влизане в сила на акт, с който на нарушителя е наложено административно наказание или е издадено предупреждение за нарушение от същия вид; когато деянието съставлява престъпление; когато признанието на нарушителя не се подкрепя от материалите по преписката.
Споразумението е окончателно и има последиците на влязло в сила наказателно постановление.
Сумата се заплаща в 14-дневен срок от сключването, а в случай че не бъде заплатена, наказващият орган обявява, че не е постигнато споразумение и издава наказателно постановление.
Законопроектът създава ефективни правни гаранции за защитата на гражданите в извънсъдебната фаза на процеса чрез обжалваемост на всички актове, които могат да засегнат правата и законните интереси на лицата.
istock
Когато наказващият орган е извършил разпореждане с веществени доказателства или е отнел вещи в полза на държавата, съответният акт ще може да се обжалва и от собственика на вещите.
Тези промени са в унисон с чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България, предвиждащ гражданите и юридическите лица да могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, с чл. 6, ал 1 от ЕКПЧ, предвиждащ, че всяко лице при определянето на неговите граждански права и задължения има право на справедливо и публично гледане на неговото дело в разумен срок от независим и безпристрастен съд, и с чл. 1 от Протокол 1 от ЕКПЧ относно правото на необезпокоявано ползване на притежания.
Друга гаранция за упражняване правото на защита на лицата е увеличението на процесуалните срокове. Срокът за депозиране на възражения срещу съставения акт за установяване на административно нарушение се увеличава от 3 на 7 дни, а срокът за оспорване на наказателни постановления и другите актове на наказващия орган - от 7 на 14 дни.
istock
С проекта се предвиждат и повече превантивни антикорупционни мерки при осъществяване на контролната и санкционна дейност на администрацията.
Предлагат повишаване на санкциите за недеклариран труд
Предвижда се отправяне само на писмено, но не и на устно предупреждение при маловажен случай на нарушение и ограничаване правото на субективна преценка на наказващия орган относно това, кога е налице маловажен случай, чрез създаване на законова дефиниция на това понятие.
Разширява се кръгът на лицата, които могат да искат възобновяване на производството, ограничава се субективната преценка на наказващите органи за размера на санкцията, в случай на сключване на споразумение за приключване на административнонаказателното производство.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0