Дяволът обаче е в детайлите – дори да не се приеме годишен бюджет, ограничението да се харчи в рамките на този от предходната (т.е. 2022 г.) година има важно изключение. Народното събрание съвсем легитимно може да приема промени в данъчните закони – което влияе на приходите в хазната, както и в други закони, които директно създават допълнителни или нови разходни ангажименти. Партиите очевидно решиха да се възползват амбициозно от тази възможност, допълва Богданов.
Къде е проблемът? Най-просто казано, думите имат значение – не е случайно, че традиционно използваме понятия като „бюджетна рамка“, „пакет бюджетни закони“, „пакет данъчни закони“, „политика по доходите“, „политика по дефицита и дълга“ и т.н. Това означава, че добрата практика е, а и здравият разум го подсказва, да се прави една взаимно-обвързана рамка, в която се отчита очакваната динамика на икономиката, основни показатели за стопанската активност и оттам – за потенциалните приходи, да се оцени какви промени в заплати, пенсии, социални плащания е разумно да се предприемат, доколко са приоритетни и в каква степен на готовност са предлаганите за финансиране инвестиционни проекти и така нататък. Започва се с въпроси като: променяме или запазваме данъците, ако да – кои и как, какви са ефектите върху общите приходи, но и върху икономическата активност и т.н. От страна на разходите – има ли приоритети, как да се разпредели увеличението на приходите по функции и икономически елементи, ще се променя ли структурата на социалните програми или само стойностите по съществуващи мерки и така нататък.
Това трябва да ни дава отговор на въпроса защо имаме както законодателна, така и изпълнителна власт – подобни детайлни анализи, разчети и различни варианти могат реалистично да се очакват от министерството на финансите, не от 240 депутата и със сигурност не за няколко дни. И тук не говорим за плъзгането по лесната реторика за „популизма“ – да, естествен е стремежът да се предлагат наглед популярни неща, но става въпрос за рискове от хаотични и необвързани една с друга и в обща рамка нови или изменени политики, които могат да имат значителен бюджетен ефект. Ако зададем на произволен народен представител другата седмица въпрос „с колко увеличихте бюджетния дефицит с гласуваните десетки текстове“ е слабо вероятно да получите отговор, подчертава икономистът.
istock
Най-често коментираното е новият начин за определяне на минималната работна заплата. Тази държавна регулация така или иначе съществува и винаги се повишава, така че тук новина няма. Но дали фиксиране чрез единствения критерий процент от средната заплата за изминал период е умното решение? Вместо на маратонски заседания с половин час изказвания, това трябваше да е резултат от сравнение на поне 3 варианта, с изчисления при различни сценарии. Изглежда интуитивно, че при близо 20% инфлация заплатите растат и трябва да растат – включително в публичния сектор и определяната от правителството минимална заплата. Но с колко точно, от кой месец, до какъв бюджетен ефект ще доведе това – сметки няма. Сходни са и идеите в социалната сфера.
Да вземем сумата за втората година в майчинство – вместо 710 лв. да се плащат 850 лв. Използват се разхвърляни аргументи – например, че трябвало да бъде равна на минималната заплата. Само че заплатата се облага, обезщетението – не, така че това привидно правило „издиша“. В по-общ план – цялата политика за обезщетенията трябва да се постави на дълбоко обсъждане. България – впрочем, пак с чисто конюнктурни политически мотиви по време на тройната коалиция – въведе най-дългото майчинство с пълен заместващ доход. Има ли анализ дали това води до повече раждаемост, какво се случва с майките на пазара на труда и всякакви други ефекти, които си струва да се оценят? Същото става и с обезщетенията за втората година – това перо вече нараства до 400 млн. лева годишно, което никак не е пренебрежима сума, казва Богданов.
По думите му в същото време, наблюдаваме пореден отказ от промени в структурата и подхода в социалното подпомагане, които да насочват по-добре социалните трансфери именно към най-бедните. Едва ли депутатите знаят, но ако се поинтересуват, хората са най-ниски доходи в България получават обща подкрепа от около 30 милиона лева, насочена към под 30 хиляди домакинства. Това ли са само бедните в страната? Няма и идеи как да се използват по-рационално средствата, отделяни за хората с увреждания – засега е по-малко, но на 650 хиляди души, повечето от които едва ли имат особена нужда от 30-40 лева на месец, за сметка на други, за които са напълно недостатъчни за независим живот и интеграция. Имаме ръст на цените на енергоносителите, най-силно усещан от най-бедните, които се топлят с дърва. И тази програма не се пипа, само се правят конференции (от години със сходна програма) за подходите към дефиниране на енергийната бедност.
istock
Икономист: Въпросът е с колко да се вдигне минималната заплата
Вероятно не звучи добре да се сравнява „нуждата“ или „страданието“, но в реалността държавата работи с ограничен ресурс и трябва да се търси начин как с всеки лев социални разходи да се постига облекчаване на най-тежките потребности на най-уязвимите. В този дебат обаче има предложение за практически ново „швейцарско“ – защото то вече няма да е такова – правило за актуализация на пенсиите, като ще се взима стойността на по-високия индекс от инфлацията и ръста на осигурителния доход. Ето още няколкостотин милиона, разхвърляни към всички пенсионери догодина – отново приеманата като аксиома мантра, че пенсионерите са най-бедните в обществото.
„Народните представители с огромен ентусиазъм се заеха да реализират и данъчния си популизъм. Тук е добре да припомним, че многократно предупреждавахме правителството на ГЕРБ през 2020 г., че веднъж отвори ли темата за преференции, различни ставки и изключения, връщането назад ще е трудно. Накратко, кризата свърши, но временните уж антикризисни мерки остават и се разширяват. Фискът губи приходи от 9-процентна ставка ДДС, цените не са особено спаднали – видно от данните в НСИ по групи стоки и услуги – а в същото време не е ясно каква цел се постига. Не изглежда това да насърчава инвестиции, не изглежда да насърчава вдигане на заплатите, не изглежда да постига и социален ефект за уязвими социални групи. В други страни подобни мерки се обобщават като „безплатен обяд за богатите/средната класа“.
istock
И така, опитът на парламента да поеме на ръчно управление бюджета изглежда ще доведе до две последици. Първо, ще имаме допълнителни разходи от неясно колко милиарда – министерството на финансите в средата на ноември ги оцени на между 3,6 и 4,8 милиарда - скрепени в закони и извън възможността за корекция от изпълнителната власт. И понеже нямаме внесен бюджет с детайлни сметки, знаем само с колко раздуваме дефицита, но спорим колко ще стане финално след приемане на всички идеи. Второ, и вероятно по-важно в средносрочен план – голяма част от влошаването на фискалната рамка няма да е обмислено и насочено към постигане на най-належащите цели, включително и тези за подкрепа на най-бедните и увеличаване на доходите, с каквито всъщност бяха аргументирани и „продадени“ на публиката, заключва икономистът.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0