Най-важното в управлението на личните финанси е да разберем за какво харчим, а това означава да си направим бюджет. Никой не обича да му се казва какво да прави с парите си, но ако не променим нищо, няма как да очакваме банковата ни сметка да набъбне от само себе си, пише CNN. Хората си мислят, че харчат по-малко, отколкото го правят реално“, казва Мадисън Шарик, мениджър по финансово планиране в PNC Investments.

Ако проследим всичките си разходи, ще можем да намалим парите, които излизат от портфейла ни, но на създаването на бюджет не трябва да се гледа като на наказание, препоръча Тифани Аличе, основател на уебсайта за лични финанси The Budgetnista. Според нея е необходимо да се фокусираме върху финансовите си цели и тяхното изпълнение. „Бюджетът променя мисленето ви и така ви помага да можете да си позволите нещата, които искате не само по празници.“

Умните си записват

Независимо дали предпочитаме хартия или електронна таблица в Excel, проследяването на всички разходи и парични постъпления в рамките на поне месец представлява подробен дневник на нашите навици, като чрез него ставаме по-наясно със самите себе си. Ключът е да бъдете честни и детайлни в проследяването - да, тази чаша кафе трябва да се отбележи, също както и картичката за рождения ден на приятел. Така в края на месеца ще имаме отчет, който ще ни помогне да разберем за какво харчим и какво спестяваме.

istock
istock

За да подпомогне категоризиране на разходите, Aliche поставя „А“ за всички сметки, които са фиксирани като плащания за наем или ипотека, а „Б“ за разходите, които могат да варират, като сметките за комунални услуги. „С“ за тези, които са въпрос на личен избор, а не необходимост – вечеря навън, кино, някое хубаво бижу.

Ако химикалката и тефтерът не ни допадат, технологиите могат да проследят и категоризират разходите ни вместо нас.
Различни приложения и уебсайтове като Mint или PocketGuard ще се синхронизират с вашите акаунти, за да създадат отчети за разходите. Тези инструменти работят най-добре, ако почти всичките ви разходи се извършват чрез кредитни карти и електронни покупки.

Недостатък: Софтуерът за проследяване има тенденция да проследява само това, което вече сте купили и няма как да очакваме от него да отгатне следващите ни желания.

istock
istock

Искам да спестявам повече

Сега, след като знаем къде отиват парите ни, може би се нуждаете от помощ, за да разберете къде всъщност трябва да отидат. Бюджетът 50/30/20 предоставя насоки за това как да разделим заплатата си:

•          50% трябва да отидат за най-необходимото (жилище, хранителни стоки, сметки за комунални услуги)
•          30% за лични потребности (пътувания, развлечения, абонаменти и др.)
•          20% за спестявания и покриване на дългове.

Онлайн калкулаторите могат да ви помогнат да разбиете всичко и да го персонализирате.

Приходите от заплата намаляват

Недостатъкът: Този метод може да бъде труден за изпълнение от хора в райони с високи разходи за живот, където разходите за жилище изяждат много по-голяма част от бюджета, или за тези, които наближават пенсиониране и се налага да удвоят спестяванията си.

По-добър от най-добрия

Може да мислим, че се справяме прекрасно в това да спестяваме. Може би след като платим всичките си сметки, поглезим се и заделим 20% в спестовната си компонента, ни остава още някаква сума. Тези пари обикновено отиват за луксозни вещи и импулсивни покупки.

istock
istock

Бюджетът с остатък 0 е много по-добро решение. Той помага да се избегне ненужното харчене, затова е хубаво да започваме с изваждане на всички разходи от общия си доход и това, което остане, да го заделим.

Недостатък: Този подход може да отнеме много време и да бъде труден за следване, ако доходите не са еднакви всеки месец.
Не ми достига дисциплина

Идва ли краят на банкнотите и портфейлите

От заплатата си извадете всички разходи, от които не можете да избягате. Това са неща като жилище, спестявания и комунални услуги. Все пак се опитайте да автоматизирайте тези плащания, ако е възможно.

istock
istock

От оставащата сума, определете по колко можете си позволите във всяка категория (хранителни стоки, бензин, развлечения) и след това оставете в 3 пощенски плика това количество пари, което сте сметнали за най-подходящо. Когато пликът стане празен, нямате право на повече разходи в тази категория за месеца.

Недостатък: Този метод от старата школа изисква много пари и пътувания до банкомати.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg