Обещаващи перспективи за търговията на дребно с луксозни стоки в ЦИЕ-6
Регионът на ЦИЕ вероятно е един от най-динамично развиващите се в света, в който се наблюдава разрастване на средната класа, както и наличие на хора с огромни финансови възможности. Бързото развитие е съпроводено от засилване на стремежа към „западен“ стандарт на живот - тенденция, която е особено очевидна сред потребителите по време на бизнес и туристически пътувания.
Силвиу Поп, Директор проучвания, Румъния и ЦИЕ, коментира: "Според данните на Евростат за разполагаемия доход в ЦИЕ-6 през 2022 г., за да попадне човек в горния 1%, е необходим годишен доход между 18 000 евро в Румъния и почти 38 000 евро в Чехия. За разлика от тях, заможните хора в Германия, Франция и Нидерландия печелят около 90 000 евро годишно, докато в Испания този показател е 60 000 евро. В някои западноевропейски държави границата за влизане в групата на най-богатите 10 или 20% е сравнима с тази на най-големия 1% в някои страни от ЦИЕ.“
"Въпреки че първоначално данните може да изглеждат не особено добри, важно е да се вземе предвид историческият контекст: Западна Европа има десетилетия наред по-голямо натрупване на капитал, отколкото страните от ЦИЕ, които до 1989 г. бяха възпрепятствани от комунизма. Въпреки това те бързо наваксват изоставането си.
istock
Свръхбогатите са натрупали нови 42 трилиона долара през последното десетилетие
Доминика Йедрак, Директор проучвания, Полша и ЦИЕ в Colliers, добавя: "Има много причини за оптимизъм по отношение на ръста на доходите в ЦИЕ, особено в по-високия ценови клас, което е от полза за търговците на луксозни стоки. Въпреки че местната покупателна способност е във фокуса на вниманието, международните пътувания също се подобряват. Въпреки че страните от ЦИЕ все още не могат да се конкурират със световните шопинг дестинации за луксозни стоки, техните по-слабо наситени пазари предлагат по-високи маржове за търговците на дребно, което се потвърждава от данните ни".
Луксозни модни марки в страните от ЦИЕ-6
Докладът на Colliers включва анализ на 179 марки, които са категоризирани в три групи: най-висок лукс, достъпен лукс и премиум марки. Анализът показва, че търговците на най-висок лукс и премиум марките най-често избират чешкия пазар. Почти 80 % от най-луксозните брандове са представени в Чехия, Полша и Румъния. В Полша и Румъния марките се появяват предимно в мултибранд магазини, докато в Чехия се наблюдава по-голямо присъствие в собствени обекти.
istock
Чехия се откроява като най-зрелият пазар на луксозни марки в региона на ЦИЕ. С добре развита инфраструктура за търговия на дребно Прага се превърна в център за мода и луксозни стоки от висок клас. Полша и Унгария могат да се считат за развиващи се пазари с отлични перспективи за растеж. Първоначално луксозните марки навлязоха там през мултибранд магазини и партньорства. В следствие на успешното им развитие много от тях вече търсят локации за свои собствени магазини. В Румъния търговците от този сегмент оперират предимно през мултибранд и партньорски магазини. Словакия и България са в начален етап на развитие на тази ниша на пазара.
"Последните 10-15 години бяха благоприятни за търговията на дребно с луксозни стоки в Централна и Източна Европа. С нарастването на разполагаемия доход, по-ниските разходи за живот и бързият икономически растеж в ЦИЕ-6, в съчетание със силното желание за постигане на „западен“ стандарт на живот, следващото десетилетие би трябвало да бъде още по-обещаващо, ако настоящите тенденции се запазят", заключава Доминика.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
1