Колекторска фирма е осъдена да плати обезщетение на мъж заради съобщение, че дължи близо 9950 лв., а към онзи момент остатъкът от задължението му възлизал на 1170 лв. Върховният касационен съд (ВКС) постанови мъжът да получи обезщетение от 500 лв. заради стреса, който му е причинило писмено известие. Това съобщава lex.bg, цитирани от Асоциация „Активни потребители“. Това е важно, защото много потребители са потърпевши от колекторските фирми и техните „методи“ на работа и отношение.

Преди четири години гражданинът е завел дело срещу колекторската фирма, в което претендира обезщетение от 6000 лв. като компенсация за системен психически тормоз от страна на дружеството в продължение на една година, изразяващ се в телефонни обаждания и текстови съобщения. Всъщност между него и фирмата е подписано споразумение за разсрочване на задължението, съобразно посочен в него погасителен план. Мъжът твърди, че служители на колекторската фирма са му се обаждали по телефона преди настъпването падежа на всяка вноска, за да му напомнят, като не се съобразявали с часа, в който звънят. Тези напомнящи обаждания продължили и след като той им обяснил, че изпълнява добросъвестно задълженията си по споразумението и няма нужда да го притесняват.
 
Един ден получил и текстово съобщение на телефона, с което дружеството го информирало, че към тази дата размерът на задължението е 9949.69 лв. Това сериозно го притеснило, тъй като съгласно сключеното споразумение, общото му задължение било 6000 лв., а той вече бил платил 10 вноски, първата от които 4200 лв., а останалите – по 70 лв. Т.е. бил платил вече 4830 лв. и продължавал да дължи 1170 лв., а не посочените в съобщението близо 9950 лв.

Приеха промени за защита на длъжниците от колекторските фирми

ВКС подчертава, че се претендира обезщетяване на неимуществени вреди за психически тормоз чрез телефонни позвънявания и изпращане на текстови съобщения, съдържащи невярна информация за размера на дълга, които са се отразили по неблагоприятен начин на здравословното състояние на ищеца. ВКС отхвърля иска за психически тормоз чрез обаждания от служителите на колектора. „От събраните по делото доказателства не се установява колко на брой телефонни обаждания и текстови съобщения са изпращани на ищеца преди падежа на всяка вноска. Не се установява това да е ставало в неподходящо време на денонощието, когато обичайно хората почиват (през нощта или в ранните сутрешни часове)“, обясняват върховните съдии. И посочват, че по делото не е установено колко са били обажданията и с какво съдържание, за да се квалифицират като прекомерни и несъответни на целта им – да напомнят на длъжника за падежа на вноската.
 

istock
istock

 „Като неправомерно обаче следва да се оцени изпращането на текстово съобщение (SMS) до длъжника за дължимост на сума, която значително надхвърля общия размер на дълга, още повече, че голяма част от вземането вече е било погасено“, категоричен е ВКС.
 
В решението се посочва, че е установено, че в деня, в който е получено това съобщение, мъжът е бил прегледан от лекар и е констатирана остра стресова реакция. „Доколкото по делото не са ангажирани доказателства за други причини за това състояние, настоящият състав приема за доказана причинно-следствената връзка между него и текстовото съобщение. Като взе предвид, че няма данни ищецът да е изпаднал в продължително стресово състояние, продължило повече от един ден, настоящият състав приема, че претърпените неимуществени вреди са в рамките на обичайните от краткотрайно стресово състояние, справедливото обезщетение за които е в размер на 500 лв.“, заключават върховните съдии.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase