Агресивната маркетингова кампания в социални платформи придобива значителни мащаби, което допринася за повишаване нивата на риск сред ползвателите на небанкови финансови услуги поради въвеждането им в заблуждение, неправилна преценка съобразена с нивото на финансовата им грамотност или неуместно предоставяне на инвестиционни услуги без да бъда извършена оценка на опита, знанията и склонността на потребителите за поемане на риск, предупреждават от Комисията за финансов надзор.
Като примерни измамни схеми, които често засягат потребителите в дигиталния свят могат да бъдат споменати:
Дружества клонинги на лицензирани доставчици на небанкови финансови услуги – фалшиви уебсайтове и профили в социални медии, които имитиратлицензирани инвестиционни посредници. Дружествата клонинги използват клонирани профили, за да привлекат инвеститори и да ги убедят в тяхната легитимност.
Схеми Pump and dump – дружества използват социалните медии, за да повишават изкуствено цената на акции, като разпространяват невярна или подвеждаща информация. След като цената е изкуствено висока, те разпродават акциите си с печалба, оставяйки на инвеститорите на дребно последиците от спада в цената.
Измами с фишинг – подобно на дружествата-клонинги, те създават фалшиви профили или страници в социалните медии, които имитират лицензирани инвестиционни посредници. Тези профили се използват за кражба на лична информация, като пароли и номера на кредитни карти, под прикритието на предоставяне на инвестиционни съвети или услуги.
Измами с Romance/Pig butchering – потребителите са въвличани във взаимоотношения чрез социални медии или приложения за запознанства, като в крайна сметка ги убеждават да инвестират във фалшиви или измамни инвестиционни схеми. След като инвестираната сума бъдат преведена, измамникът изчезва.
Фалшиви препоръки и влиятелни лица – заплаща се на влиятелни личности или се създават фалшиви профили на знаменитости, които да създадат доверие в конкретни измамни схеми например нелицензирани договорни фондове. Използват се изображения на доверени публични или известни личности, за да бъдат убедени потенциалните потребители да преместят инвестират в конкретни фондове.
Как да инвестираме разумно парите си
В случаите на нарушаване на правата на потребителите в небанковия финансов сектор намесата на КФН създава доверие сред потребителите по отношение на дейността на надзорния орган, като от друга страна е предпоставка за дисциплиниране сред поднадзорните ѝ лица.
На официалната страница на КФН е създадена секция „За потребителя“, в която е позиционирана полезна информация за потребителите, в т.ч. и специално създадена подсекция „Жалби“.
В секция „Жалби“ са разяснени начините, по които потребителите могат да подават жалби пред КФН, като е предоставена възможност чрез линк директно да се достъпва онлайн формата на КФН за подаване на жалби/сигнали/запитвания. След разглеждането на постъпила жалба от потребител на небанкови финансови услуги в отговора до жалбоподателя КФН предоставя информация какви са последващите възможни стъпки, които може потребителят да предприеме в случай, че продължава да счита, че правата му са нарушени.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0